Українська.
Новим вектором розвитку суспільства є активне застосування наукових, аналітичних та практичних здобутків культурології для вирішення задач суспільного життя, політики, економіки. Це сприяє тому, що роль фахівців в галузі гуманітарних наук докорінно переосмислена не лише спільнотою в процесі відпочинку, а й державними структурами, які широко долучають культурологів до дослідження і регулювання найрізноманітніших проблем сьогодення. Тому й виникла необхідність в дослідженні динамічних змін соціокультурного простору, швидкого реагування на ці зміни в сфері культури, а звідси – актуалізувався запит на фахівців-культурологів.
Ця навчальна програма спрямована на підготовку фахівців, які здатні на експертному рівні в умовах нестабільності соціального середовища і непередбачуваності культурних ситуацій управляти проектами, займатися маркетингом в сфері культури, впроваджувати найсучасніші соціокультурні комунікативні технології як у реальному просторі міста, так й у віртуальному середовищі. Особлива увага приділяється вмінню формувати і реалізовувати комунікативні стратегії, а також вибирати і використовувати соціальні технології відповідно до мети проекту або конкретного типу соціокультурної діяльності.
Сучасний фахівець повинен володіти інноваційними технологіями. Тому в програмі підготовки використовуються як традиційні (лекції, практикуми), так і сучасні (майстер-класи, Gamestorming, креативне планування, картування та багато іншого) методи викладу матеріалу.
Якщо ви хочете йти в ногу з часом, бути завжди затребуваним фахівцем, бути успішним, ваше місце з нами!
Профиль программы
- Цель программы
-
Забезпечення розвитку академічних, професійних і творчих здібностей здобувачів вищої освіти та до підготовки їх в якості дипломованих фахівців в різних галузях соціокультурної комунікації, мистецького проектування, арт-критики та організації дозвіллєвої діяльності, спрямованих на позитивні зміни культурних ресурсів міста, краю, країни.
- Характеристика программы
-
Опис предметної області
Об’єкти вивчення та діяльності: культурні процеси, явища, стани та ознаки, їх усвідомлення, інтерпретація та моделювання; соціокультурні інститути та практики, що забезпечують формування культурних норм та цінностей, cпособи їх втілення й використання.
Цілі навчання: підготовка фахівців з культурології, які володіють сучасними теоретичними знаннями та, практичними навичками, необхідними для розв’язання складних соціокультурних задач і практичних проблем.
Теоретичний зміст предметної області – система наукових ідей, підходів, концепцій, теорій щодо культури; поняття та принципи аналізу культурних процесів та явищ.
Методи, методики та технології: методи та методики пошуку, систематизації, аналізу та інтерпретації інформації щодо культурних об’єктів та практик, технології популяризації знань щодо культури та регулювання відносин у соціокультурні сфері.
Інструменти та обладнання: аудіовізуальні засоби; програмне забезпечення; мережа Іnternet; інформаційно-комунікаційне обладнання; системи електронного документообігу, електронні бібліотеки та архіви.
Фокус освітньої програми
Програма за спеціальністю «Культурологія» спрямована на поєднання критичного мислення, креативного проектування, теоретико-практичного забезпечення створення та реалізації соціокультурних та мистецьких проектів, що відповідають сучасному рівню економізації та актуалізації культурної спадщини згідно з чинними стандартам та Законами України, Європейського союзу та положеннями ЮНЕСКО. Широке, інтегроване поєднання навчальних курсів гуманітарних дисциплін з сучасними ІТ технологіями, що дозволить студентам стати конкурентоспроможними фахівцями.
Ключові слова: культурологія, креативне проектування, соціокультурне проектування, мистецьке проектування, економізація культурної спадщини, культурні медіа проекти та продукти, дозвіллєва діяльність, івент-менеджмент.
Особливості та відмінності
Для здобувачів даної програми є можливість участі в програмах міжнародної мобільності (тривалістю 1–2 семестри), яка реалізується німецькою, польською, іспанською мовами відповідно та вимагає необхідного рівня мовної компетентності.
Характерною особливістю даної програми є поглиблене вивчення дисциплін з соціокультурного та арт-менеджменту, регіональних культурних студій та арт-медіа. В навчальному процесі широко застосовуються методики Deeper Learning / Flipped Learning, Game Storming та Problem-Based Learning.
Для здобувачів даної програми є можливість участі в програмах міжнародної мобільності (тривалістю 1 семестр), яка реалізується німецькою, польською, іспанською мовами відповідно та вимагає необхідного рівня мовної компетентності.
- Трудоустройство и продолжение образования
-
Придатність до працевлаштування
Підготовка фахівця зі спеціальності культурологія спрямована на практичну діяльність здобувача у науковій, культурно-освітній, музейній, охоронній в галузі пам’яток історії та культури сфери діяльності, роботу в навчальних закладах, адміністративних організаціях, дослідницьких установах, музеях, архівах, засобах масової інформації, системі охорони пам’яток історії та культури.
Працевлаштування в закладах культури (працівник та керівник закладів культури, спеціаліст з охорони культурної спадщини); ЗМІ (копірайтер, редактор, журналіст, теле- та радіоведучі); музеї, галереї, фестивалі (арт-менеджер, куратор, галерист); туристична діяльність (гід-екскурсовод, розробник екскурсійного маршруту, організатор туристичної діяльності); в вищі навчальні заклади всіх форм власності (науковий співробітник (історія та теорія культури, філософія, політологія, релігієзнавство), мистецтвознавець); в суспільно-політичної сфері (керівник та працівник структурних адміністративних підрозділів з охорони культурної спадщини, фахівець з управління громадськими проектами та програмами, експерт з проблем міжнародного культурного співробівтництва, менеджер грантових проектів та керівник соціальних програм, надання секретарських послуг та послуг перекладу).
Академічні права випускників
Можливість продовжити навчання за другим (магістерським) рівнем вищої освіти.
- Стиль и методика обучения
-
Підходи до викладання та навчання
Студентоцентроване навчання, практико-орієнтоване навчання, індивідуальне та автономне навчання. Викладання проводиться у вигляді: традиційних лекцій (вступні, тематичні, настановчі, оглядові, заключні); нетрадиційних лекцій (проблемні лекції, лекції-візуалізації, бінарні лекції, Flipped classroom, кіно(відео)-лекції, інтерактивні лекції та ін.); практичних занять (інтегровані, міжпредметні, театралізовані та ін.); семінарських занять (семінари-дискусії, семінари-дослідження, семінари-взаємонавчання, семінари-колоквіуми та ін.); тренінгових занять (game storming, brain storming тощо); лабораторних занять (переглядові, професійно-практичні, тематичні та ін.) тощо.
Передбачено: самостійна робота (підготовка до поточних аудиторних занять з використанням підручників, конспектів, статей, оглядів та інше); пошуково-аналітична робота: виконання індивідуальних творчих письмових робіт (творчі письмові завдання, реферати, рецензії, есеї, реферативно-проектні роботи тощо); виконання індивідуальних та колективних творчих робіт у вигляді електронних матеріалів, аудіо та відео матеріалів (презентації, відеофільми тощо); робота у студентських наукових гуртках; наукові дослідження під керівництвом викладачів кафедри; участь у міждисциплінарних (в тому числі і міжнародних) проектах та тренінгах, науково-дослідних роботах та ін.
Консультації із науково-педагогічними співробітниками (постійне наукове керівництво, підтримка наукового керівника, підтримка та консультування з боку інших колег групи забезпечення освітньо-професійної програми). Підготовка та написання статей, тез до наукових конференцій тощо.
Система оцінювання
Екзамени, есеї, презентації, поточний контроль, реферативні, реферативно-проектні, розрахунково-графічні, курсові роботи, бакалаврська кваліфікаційна робота.
- Программные компетентности
-
Інтегральна компетентність
Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі й практичні проблеми у галузі професійної діяльності культуролога або у процесі навчання, що передбачає застосування теорій і методів культурології, а також характеризується комплексністю та невизначеністю умов.
Загальні компетентності
- Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу.
- Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності.
- Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел.
- Вміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми.
- Здатність спілкуватися з представниками інших професійних груп різного рівня (з експертами з інших галузей знань/видів економічної діяльності).
- Цінування та повага різноманітності та мультикультурності.
- Здатність працювати автономно.
- Здатність працювати в команді.
- Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово.
- Здатність спілкуватися іноземною мовою.
- Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні.
- Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя.
Спеціальні компетентності
- Здатність презентувати результати професійної діяльності в усній та письмовій формі, надавати відповідну аргументацію.
- Здатність визначати ступінь цінності та унікальності об’єктів культури у українському та міжнародному контекстах.
- Здатність критично аналізувати культурні явища та процеси з використанням загальнонаукових та спеціальних наукових методів;
- Здатність розуміти та інтерпретувати джерела культури (писемні, речові, візуальні) з урахуванням різних контекстів (історичного, соціального, антропологічного, політичного, релігійного, екологічного тощо).
- Здатність використовувати різноманітні джерела інформації та методологічний апарат культурології для виявлення, аналізу культурних потреб суспільства.
- Здатність аналізувати культурну політику в інституціях різних рівнів.
- Здатність обґрунтовувати рішення щодо врегулювання відносин у сфері культури на основі розуміння специфіки соціокультурних процесів.
- Створювати аналітичні звіти, розробляти рекомендації та генерувати проекти (культурно-мистецькі, художні та дозвіллєві) щодо об'єктів професійної діяльності, використовуючи актуальну нормативну основу.
- Здатність оцінювати матеріальну та духовну цінність об’єкта культурної спадщини різних історичних періодів та географічних ареалів.
- Здатність популяризувати знання про культуру та поширювати інформацію культурологічного змісту, використовуючи сучасні інформаційні, комунікативні засоби та візуальні технології.
- Здатність організувати культурні події, використовуючи сучасні методи та технології.
- Здатність дотримуватися стандартів професійної етики та міжкультурної комунікації.
Додаткові компетентності
- Здатність до практичного використання сучасних концепцій культурології, антропології, соціології культури та головних етапів і принципів її розвитку, ознайомлення із функціонуванням сучасних медіа і основними теоріями комунікацій в культурі.
- Здатність налагодити комунікативний процес із представниками різних соціально-культурних груп в процесі проведення культурологічного дослідження та/або викладення його результатів.
- Знання економічних основ культури та функціонування культурних і креативних індустрій, ознайомлення із засадами проектного та організаційного менеджменту, соціокультурного проектування.
- Здатність розуміти інтеграційні процеси, їх роль і динаміку в культурі.
- Здатність інтерпретувати, систематизувати, критично оцінювати і використовувати отриману інформацію у сферах культури і мистецтва.
- Программные результаты обучения
-
- Мати навички критичного мислення, викладати у зрозумілий спосіб власні думки, здійснювати їх аргументацію.
- Аналізувати, коментувати, узагальнювати наукові та аналітичні тексти культурологічного характеру.
- Створювати логічно і структурно організовані тексти з питань культурології, відповідно до спеціалізації.
- Знати та розуміти теоретичні підходи до визначення культури, її проявів та форм існування.
- Збирати, упорядковувати та аналізувати інформацію щодо культурних явищ, подій та історико-культурних процесів.
- Виявляти, перевіряти та узагальнювати інформацію щодо різноманітних контекстів культурної практики, визначати ступінь їх актуальності із застосуванням релевантних джерел, інформаційних, комунікативних засобів та візуальних технологій.
- Розуміти чинники культурної динаміки, принципи періодизації культурних процесів, їх специфічні риси та характеристики.
- Інтерпретувати культурні джерела (речові, друковані, візуальні, художні) з використанням спеціальної літератури та визначених методик, аргументовано викладати умовиводи щодо їх змісту.
- Аналізувати ефективність культурних політик, технологій реалізації культурних ідей у контексті конкретних параметрів їх впровадження.
- Розпізнавати та класифікувати різні типи культурних продуктів, визначати їх якісні характеристики на основі комплексного аналізу.
- Здійснювати експертну оцінку культурних об’єктів за заданими критеріями та надавати рекомендації щодо їх соціальної актуалізації.
- Обґрунтовувати, розробляти та реалізовувати культурні події та проекти з дотриманням законодавства та у відповідності до визначених мети та завдань.
- Презентувати знання про культуру відповідно до спеціалізації представників різних професійних груп та здобувачів освіти.
- Вести публічну дискусію та підтримувати діалог з питань української та світової культури з фахівцями та нефахівцями.
- Вільно спілкуватися з професійних питань усно та письмово державною та іноземними мовами з урахуванням мети спілкування та соціокультурних особливостей його контексту.
- Визначати, формулювати та аргументувати власну громадянську та професійну позицію щодо актуальних суспільних питань.
- Знати методи оцінювання потенційних небезпек на виробництві; розробляти заходи охорони праці та безпеки життєдіяльності.
- Вміти визнавати різноманітність культур, проводити їх аналіз; сприймати особливості взаємодії в системі орієнтації іншої культури.
- Уміти враховувати знання процесів соціально-політичної історії України, правових засад та етичних норм у професійній діяльності.
- Застосовувати культурологічне знання та методи наукового дослідження культури для практичного вирішення сучасних соціокультурних проблем (збереження національної ідентичності; охорони матеріальної й нематеріальної культурної спадщини; розробки механізмів меморації в культурі та адаптації традиційних культурних інститутів до умов сучасного суспільства тощо).
- Оцінювати адекватність дослідницьких завдань науковій меті культурологічного дослідження.
- Вміти вільно орієнтуватися у різноманітних стилях і напрямах європейського мистецтва.
- Ресурсное обеспечение реализации программы
-
Специфічні характеристики кадрового забезпечення
Понад 90 % професорсько-викладацького складу, задіяного до викладання циклу дисциплін професійної підготовки, мають відповідні наукові ступені до дисциплін, які викладають
Специфічні характеристики матеріально-технічного забезпечення
Кафедрою використовується сучасне обладнання, зокрема https://opu.ua/about/reports#11
Специфічні характеристики інформаційно-методичного забезпечення
У процесі реалізації програми використовуються:
- електронні матеріали, зокрема навчально-методичні комплекси дисциплін, авторські розробки (https://library.opu.ua, https://el.opu.ua/course/index.php?categoryid=68), та віртуальні навчальні середовища Microsoft Team, Zoom та Google Class з відповідним навчально-методичним забезпеченням;
- офіційний сайт ОНПУ − https://opu.ua/ − містить інформацію про освітні програми, інформаційні картки навчальних дисциплін, навчальну, наукову і виховну діяльність, структурні підрозділи, правила прийому, контакти.
- Академическая мобильность
-
Нормативно-правові акти
Академічна мобільність регламентується Постановою КМУ № 579 “Про затвердження Положення про порядок реалізації права на академічну мобільність” від 12 серпня 2015 року та Положенням про порядок реалізації права на академічну мобільність (нова редакція). (Введено в дію наказом ректора від 3 жовтня 2019 № 37). https://opu.ua/document/2501
Національна кредитна мобільність
На основі двосторонніх договорів між ОНПУ та ЗВО України.
Міжнародна кредитна мобільність
У рамках програм ЄС Еразмус + на основі спільних договорів між ОНПУ та університетами-партнерами.