Кафедра информационной деятельности и медиа-коммуникаций

Подробнее о кафедре

Кафедра інформаційної діяльності та медіа-комунікацій бере свій початок у 2000 році під назвою «кафедра документознавства та інформаційної діяльності»  гуманітарного факультету Одеського національного політехнічного університету та пройшла реорганізацію у 2017 році.

Кафедра здійснює підготовку здобувачів вищої освіти за трьома освітньо-професійними програмами:

  1. «Інформаційна діяльність», першого (бакалаврського) рівня вищої освіти.
  2. «Інформаційна діяльність», другого (магістерського) рівня вищої освіти.
  3. «Журналістика»,  першого (бакалаврського) рівня вищої освіти.

В основу навчального процесу на кафедрі покладено органічне поєднання науки та освіти як необхідної умови для формування високоосвіченої, творчої особистості.

Навчально-лабораторна база кафедри включає навчальні аудиторії, обладнані сучасним комп’ютерним та мультимедійним обладнанням.

До формування вибіркової складової освітніх програм, організації науково-навчального процесу, оцінювання його якості та адаптації першокурсників до системи навчання в Одеському національному політехнічному університеті кафедрою залучаються здобувачі вищої освіти, органи студентського самоврядування.

З 2008 року донині кафедрою здійснюється міжнародний освітньо-науковий проект «Інформаційна освіта та професійно-комунікаційні технології ХХІ століття» за участю провідних вчених України, Білорусії, Болгарії, Великобританії, В’єтнаму, Грузії, Іспанії, Камеруна, Канади, Німеччини, Італії, Казахстану, Лівії, Норвегії, Польщі, Румунії, Сербії, Сирії, США, Шотландії.

У рамках міжнародних конференцій, що проводяться щорічно кафедрою, відбуваються «круглі столи» з обговорення освітньо-професійних програм представниками споріднених кафедр закладів вищої освіти України та зарубіжжя.

Для здобувачів вищої освіти та молодих вчених кафедрою проводиться щорічна конференція «Актуальні питання документознавства та інформаційної діяльності: теорії та інновації».

На базі кафедри інформаційної діяльності та медіа-комунікацій відбуваються Всеукраїнські конкурси студентських наукових робіт та олімпіади здобувачів вищої освіти зі спеціальності  «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа».

З 2000 року кафедрою було підготовлено й випущено понад 600 бакалаврів за освітньо-професійними програмами першого (бакалаврського) рівня вищої освіти («Документознавство та інформаційна діяльність», «Інформаційно-аналітична діяльність», «Інформаційна діяльність») та 150 магістрів за відповідними програмами другого (магістерського) рівня вищої освіти.

На кафедрі інформаційної діяльності та медіа-комунікацій працюють 4 доктори наук, 11 доцентів, 6 старших викладачів, завідувач лабораторією та 3 лаборанти.

Кафедру інформаційної діяльності та медіа-комунікацій очолює Заслужений працівник освіти України, президент Асоціації документознавців України, кандидат мистецтвознавства, доцент Василь Георгійович Спрінсян.

 

ПРОГРАМА СТРАТЕГІЧНОГО РОЗВИТКУ КАФЕДРИ

ІНФОРМАЦІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ТА МЕДІА-КОМУНІКАЦІЙ

на 2018-2023 рр.

 

ОСВІТА

Кафедра забезпечує високу якість освітнього процесу для надання здобувачам вищої освіти знань, умінь та навичок на рівні найкращих світових стандартів відповідно до потреб суспільства та ринку.

В основу навчального процесу покладено ідею органічного поєднання науки та освіти як необхідної умови для формування високоосвіченої, творчої особистості.

  1. Створити кафедральну науково-дослідну групу моніторингу якості освіти, на який покласти, зокрема завдання розроблення і впровадження системи внутрішнього та зовнішнього забезпечення якості освіти.
  2. Модернізувати навчально-лабораторну базу кафедри (забезпечення навчальних аудиторій сучасним комп’ютерним та мультимедійним обладнанням).
  3. До навчальних програм увести інноваційні авторські курси, впровадити елементи проблемно-орієнтованого навчання з метою розвитку творчого, критичного мислення здобувачів та набуття ними професійних навичок зі застосованням практик співвикладання кількома викладачами однієї академічної дисципліни. Підтримувати принципи міждисциплінарності, залучати зовнішніх лекторів.
  4. Забезпечити успішне входження випускників на ринок праці, що досягається поєднанням теоретичних і прикладних аспектів навчання. Підвищити якість виробничої практики студентів, посиливши в цьому напрямі співпрацю з бізнесом, державними установами та неурядовими організаціями.
  5. Запровадити дистанційну та змішану форми навчання. Забезпечити впровадження інтегрованих платформ в загальне інформатизоване середовище для дистанційного викладання. Сприяти формуванню цифрової культури кафедральної спільноти.
  6. Створити належні умови для професійного зростання та підвищення кваліфікації співробітників кафедри.
  7. Розробити сучасні освітні програми для забезпечення потреби у навчанні всіх вікових груп громадян. На цій базі посилити освітню та профорієнтаційну роботу зі школярами та абітурієнтами.
  8. Впровадити систему залучення до лав студентів, які поділяють цінності "Одеської політехніки".
  9. Забезпечити гідні умови праці для залучення до науково-освітньої діяльності високопрофесійних талановитих особистостей та розвитку наявного науково-педагогічного колективу кафедри.
  10. Розширити участь студентських органів самоврядування у формуванні вибіркової складової освітніх програм, організації науково-навчального процесу, оцінюванні його якості та адаптації першокурсників до системи навчання в ОНПУ.
  11. Забезпечити функціонування двох робочих мов (української та англійської) на всіх рівнях навчальної та наукової діяльності. Через запровадження системи заохочень сприяти створенню англомовних навчальних програм.
  12. Визнати боротьбу з плагіатом спільним і вкрай важливим завданням студентства та професорсько-викладацького колективу кафедри.

 

 

НАУКА

Наукова діяльність - передумова досягнення високого науково-освітнього рівня кафедри.

1. Забезпечити умови для ефективної наукової та інноваційної діяльності членів кафедри шляхом створення фонду для фінансової підтримки наукових досліджень, покращення матеріально-технічної бази, сприяння академічній співпраці та міжнародній мобільності.

2. Наукові дослідження здійснювати за пріоритетними напрямами, враховуючи потреби суспільства і науковий потенціал кафедри, розвиваючи міждисциплінарність та інноваційність у гуманітарних, суспільних та інформаційних науках.

3.Сприяти формуванню та розвитку наукових шкіл, створенню науково-дослідницьких центрів і лабораторій як базових осередків реалізації наукових досліджень кафедри.

4. Сприяти активізації публікаційної активності науковців кафедри, передусім в авторитетних міжнародних і національних виданнях. Визнати критично важливим включення до міжнародних наукометричних баз наукових видань. З цією метою узгодити їхню редакційну та видавничу політику з вимогами наукометричних баз.

5. Посилити роботу із залучення здобувачів вищої освіти до виконання наукових досліджень. Сприяти тематичній спрямованості їхньої наукової роботи на всіх освітніх рівнях. Визнати доцільним та підтримувати створення та діяльність Ради молодих вчених і студентських наукових товариств на ГФ.

6. Розробити і впровадити систему оцінювання та стимулювання науково-методичної роботи викладачів з метою посилення цих складових у їхній діяльності та заохочення до професійного розвитку та самореалізації.

7. Посилити міжнародну наукову співпраці шляхом створення умов для підготовки заявок та реалізації спільних міжнародних наукових проектів, залучення науковців кафедри до міжнародних наукових програм, зокрема "Горизонт-2020". Сприяти участі науковців у міжнародних наукових конференціях (особливо за кордоном) та активізувати роботи з проведення міжнародних наукових заходів (конгресів, симпозіумів, конференцій) на базі ОНПУ.

8. Розробити і впровадити механізми захисту інтелектуальної власності результатів наукових досліджень та їхньої  ефективної комерціалізації, спираючись на модель співпраці "університет - бізнес - держава".

9. Створити кафедральну видавничу групу з метою оприлюднення, поширення та популяризації наукових здобутків.

10. Запровадити структуровані докторські PhD програми згідно з принципами Єдиного європейського освітнього та наукового простору за всіма наявними на кафедрі спеціальностями.

11. Розвиток докторських PhD програм має спиратись на дослідницьке середовище, базоване на поєднанні якісних наукових досліджень, ґрунтовної освіти та інноваційності.

 

МІЖНАРОДНА ДІЯЛЬНІСТЬ

Кафедра має посісти провідне місце серед кафедр ОНПУ та налагодити плідну наукову, освітню, інформаційну та культурну співпрацю між кафедральним та науково-освітнім середовищем України та світу.

1. Постійно підтверджувати та підвищувати репутацію кафедри як одного з центрів підготовки кадрів з інформаційної діяльності в Україні, підтримувати та налагоджувати співпрацю з іншими аналогічними кафедрами в Україні.

2. Розробити план дій щодо входження кафедри до університетських рейтингів та поступового покращення позицій рейтингу.

3. Розбудувати співпрацю з випускниками кафедри, які працюють у компаніях в Україні та за кордоном.

4. Сприяти зростанню участі співробітників та здобувачів вищої освіти у програмах міжнародної академічної мобільності. Вважати академічну мобільність здобувачів інтегральною частиною їхнього навчання на кафедрі з визнанням кредитів та оцінок, отриманих під час академічної мобільності.

5. Запровадити програму "Інтернаціоналізація студентської громади" шляхом залучення іноземних студентів за програмами академічної мобільності, обмінів тощо.

6. Розвивати практики запровадження спільних з партнерськими університетами програм подвійних дипломів, зокрема на магістерському рівні, для навчання на них українських та іноземних студентів. Започаткувати спільні дистанційні курси.

7. Сприяти розробленню та втіленню короткотермінових міжнародних програм (літні школи, наукові та навчальні візити тощо) із залученням українських та іноземних студентів, з можливістю для них отримувати кредити за участь у таких програмах.

8. Розробити концепт англомовного викладання окремих освітніх компонентів у межах україномовних програм як важливу складову розвитку академічної мобільності та інтернаціоналізації кафедри. Забезпечити методичну підтримку викладачів з метою розвитку англомовного викладання та обміну досвідом. Створити умови для вивчення та/чи вдосконалення володіння англійською мовою членами кафедри.

9. Запровадити системну роботу зі збору і регулярного оновлення інформації щодо наукових і освітніх проектів, які потребують фінансування за рахунок міжнародних грантів; сприяти пошуку партнерів кафедри.

10. Сприяти участі колективу кафедри і викладачів у відповідних професійних міжнародних асоціаціях.

11. Зробити мультикультурність одним із основних принципів діяльності кафедри. Сприяти та заохочувати академічне та позаакадемічне спілкування іноземних студентів, викладачів, науковців з українськими колегами.

 

УПРАВЛІННЯ

Втілення стратегії кафедри ІДМК 2020-2023 буде здійснюватися шляхом оптимізації управлінських процесів, необхідних виважених структурних змін, широкого залучення членів кафедральної спільноти до прийняття управлінських рішень та їх впровадження. Управління кафедрою здійснюється за принципом поєднання колегіальних та єдиноначальних засад в системі управління в університеті та на Гуманітарному факультеті.

  1. Проводити аудит управлінських процесів кафедри ІДМК та оптимізувати їх шляхом розмежування й збалансування функцій та повноважень між членами кафедри.
  2. Розробити плани дій для реалізації стратегії розвитку кафедри на принципах проектного менеджменту. Запровадити принцип модернізації та посередництва для забезпечення ефективної колективної роботи, попередження та вирішення конфліктів.
  3. Покращити взаємодію між завідувачем кафедри та органами студентського самоврядування, посилюється вплив та відповідальність здобувачів за прийняття та виконання рішень щодо учбового процесу
  4. Здійснювати управління кафедрою на засадах корпоративної культури, що передбачає:
  • виваженість прийняття рішень
  • ефективність втілення рішень (делегування завдань, розмежування функцій, систематичний контроль);
  • компетентність фахівців;
  • персональну ініціативність та відповідальність;
  • колегіальність та підзвітність співробітників кафедри.
  1. Створити ефективну систему управління персоналом, основними завданнями якої має бути проведення HR аудиту, підбір висококваліфікованих фахівців, їхнє навчання, розвиток, оцінювання, а також програми заохочення працівників.
  2. Налагодити внутрішню академічну комунікацію, що забезпечується доступністю та своєчасністю надання інформації щодо:
  • діяльності всіх підрозділів університету;
  • обговорення та прийняття рішень;
  • процедур реалізації прийнятих рішень;
  • процедур, що стосуються функціонування структурних підрозділів та служб університету тощо.
  1. Створити культуру грантової діяльності, забезпечити необхідну допомогу щодо підготовки грантових заявок і супроводу отриманих грантів.
  2. Створити інтегроване інформаційне середовище кафедри, призначене для забезпечення наукової роботи, навчального процесу, задоволення інформаційних потреб структурних підрозділів університету.
  3. Забезпечити юридичний супровід впровадження стратегії, оновлення Положення про кафедру та інші внутрішні нормативні документи, що регламентують діяльність кафедри.