Динаміка розвитку європейської культури

ID: 8261
Выборочная дисциплина
Навчальна дисципліна професійної підготовки
Год внедрения: 
2017.
Количество кредитов ЭКТС: 
4.00.
Содержит курсовую работу
Форма контроля: 
Экзамен. Защита курсовой работы.
Количество аудиторных занятий: 
30 годин лекційних занять, 14 годин практичних занять, 16 лабораторних занять.

Анотація навчальної дисципліни

Мета дисципліни

є розвиток європейської культури як цілісної системи з використанням проблемно-історичного підходу до висвітлення предмету на основі матеріалів інших культурознавчих та мистецтвознавчих дисциплін, що вивчалися протягом попередніх семестрів, а також знань і навичок, здобутих здобувачами під час ознайомлення з попередніми курсами, й узагальнення корпусу знань культурологічного спрямування щодо європейських країн та історико-культурних регіонів.

Завдання дисципліни:
  • встановлення закономірностей культурного процесу в європейській культурі протягом становлення й розвитку національних культур з огляду на основні категорії, механізми й типологічні особливості феномену культури, осмислення культурних взаємовпливів європейських культур з культурами світу,
  • виховання передового європейського світогляду з урахуванням усіх особливостей розвитку європейської культури та її взаємозалежності від світового культурного процесу,
  • а також усвідомлення особливостей європейської культури як предмету дослідження, вивчення основних культурних осередків Європи від античних часів до кінця ХХ ст., розгляд традиційних соціокультурних систем Старого Світу і визначення місця України в контексті європейської культури.

 

Основні результати навчання

Вміти використовувати відповідну термінологію, обговорювати факти та інтерпретації зрозумілою і чіткою мовою, застосовувати це в презентаціях, есе та дипломній роботі. Володіти культурологічною термінологією. Відтворювати типологію культур та динаміку культурних форм. Ідентифікувати місце соціокультурних інститутів в етапах становлення культури.

 

Форми організації освітнього процесу та види навчальних занять

  • Л – лекційні заняття;
  • ПЗ – практичні заняття;
  • ЛЗ – лабораторні заняття;
  • СРЗ – самостійна робота здобувача вищої освіти;
  • КР – курсова робота;
  • МКР  – модульна контрольна робота;
  • К – консультація.

 

Тематика та види навчальних занять

  • 1 тиждень 
    • Л 1. Італійські держави і їх політичне різноманіття. Рим і папський престол.
    • Італійські війни і їх натхненники. «Золотий вік» Іспанії. Франція епохи Франциска I.
    • Політичні союзи і династичні шлюби. «Ренесансні монархії». англійські
    • революції і їх наслідки. Тридцятирічна війна.
    • ЛЗ 1. Європа як культурно-географічне явище. Культурні критерії формування європейської ідентичності (частина перша)
    • СРЗ. К.
  • 2 тиждень 
    • Л 2. Реформація в Європі і її специфіка. Королівська реформація. релігійні війни і королівська влада. Європейські інтелектуали і книгодрукування. Реформація і університети. Контрреформація і її специфіка. Наукова революція і культурніінновації.
    • ПЗ 1. Європа як культурно-географічне явище. Культурні критерії формування європейської ідентичності (частина друга).
    • СРЗ. К.
  • 3 тиждень 
    • Л 3. Королівський двір XVI-XVII ст. і його регіональна специфіка. структура королівського двору, посади, персоналії. Придворна культура. Архітектура і живопис при дворі.
    • ЛЗ 2. Цивілізаційні критерії формування європейської ідентичності. Питання європейської ідентичності в ХХ ст.
    • СРЗ. К., КР.(1 етап)
  • 4 тиждень 
    • Л 4. Повсякденність XVI-XVII ст .: життя міста та сільської округи.
    • Соціальні структури суспільства нового часу. Демографія. Хвороби і страхи.
    • Житло, харчування, одяг. Міський та сільський побут.
    • ПЗ 2. Історична динаміка формування уявлень про межі європейськості. Європоцентризм як домінантна культурно-ідентифікаційна парадигма.
    • СРЗ. К., КР (2 етап)
  • 5 тиждень 
    • Л 5. Розвиток провідних держав світу в індустріальну епоху (XVIII - перша половина XX ст.). Затвердження панування ринку і ринкових відносин в економіці європейських держав. Вплив ринку на процеси організації і технології виробництва товарів. Поява мануфактур, їх принципова відмінність від цехової організації праці. Промисловий переворот в Європі: сутність, етапи, вплив на соціально-економічний і політичний розвиток. Затвердження індустріального виробництва
    • ЛЗ 3. Цивілізаційні критерії формування європейської ідентичності.
    • СРЗ. К., КР (3 етап)
  • 6 тиждень 
    • Л 6. Наростання протиріч між буржуазно-підприємницькими, ринковими економічними відносинами і феодально-абсолютистської системою влади. буржуазні революції XVIII - XIX ст.: причини, сутність, цивілізаційний сенс, вплив на європейський розвиток. Роль і місце Великої Французької революції в історії Європи
    • ПЗ 3. Питання європейської ідентичності в ХХ ст.
    • СРЗ. К.
  • 7 тиждень 
    • Л 7. Новий вигляд західної цивілізації в другій половині XX - початку XXI ст. Зміни на політичній карті світу. «Холодна війна», її причини, характер і прояви в політичній, економічній, військовій, ідеологічній та інших областях. Основні періоди розвитку західної цивілізації в другій половині XX ст., Їх відмінні ознаки. Наслідки Другої світової війни для Європи і США. Розкол Європи на західну і східну, його вплив на цивілізаційний розвиток європейських народів.
    • ЛЗ 4. «Гуманістичні версії» європоцентризму на основі критеріїв розвитку духовного змісту культури. «Органічні концепції» Європи як зразок «типового нетипового» підходу до розв’язання проблеми європейської ідентичності.
    • СРЗ. К.
  • 8 тиждень 
    • Л 8. Особливості розвитку культури і духовного життя в європейських країнах в XVIII - XIX ст.
    • ПЗ 4. Історична динаміка формування уявлень про межі європейськості.
    • СРЗ. К. МКР 1.
  • 9 тиждень 
    • Л 9. Американська різновид західної цивілізації. Розвиток капіталізму в США, становлення США як однієї з провідних держав світу.
    • ЛЗ 5. «Ексцентричні концепції» Європи як зразок «нетипового» підходу до розв’язання проблеми європейської ідентичності. 
    • СРЗ. К.
  • 10 тиждень 
    • Л 10. Наростання суперечностей у розвитку західної цивілізації в кінці XIX – початку XX ст. Перша світова війна, її вплив на світовий розвиток. криза західної цивілізації в першій половині XX ст.: причини, зміст, наслідки. Друга світова війна і формування нової моделі світоустрою.
    • ПЗ 5. Джерела європейської ідентичності в культурах Стародавнього Сходу та Егейської цивілізації.
    • СРЗ. К., КР (4 етап)
  • 11 тиждень 
    • Л 11. Основні періоди розвитку західної цивілізації в другій половині XX ст., Їх відмінні ознаки. Наслідки Другої світової війни для Європи і США. Розкол Європи на західну і східну, його вплив на цивілізаційний розвиток європейських народів.
    • ЛЗ 6. Європоцентризм як домінантна культурно-ідентифікаційна парадигма.
    • СРЗ. К.
  • 12 тиждень 
    • Л 12. Початок науково-технічної революції на Заході, її вплив на суспільну життя держав і народів. Причини гальмування науково-технічної революції в СРСР. Структурна перебудова країн західної цивілізації в 80-і рр. XX ст., формування її нового вигляду.
    • ПЗ 6. Античні витоки європейської культурної традиції. Християнство та його роль у становленні європейської культурної традиції.
    • СРЗ. К., КР (5 етап)
  • 13 тиждень 
    • Л13. Посилення соціальної орієнтації економіки Заходу, зміни в соціальній структурі та
    • політичних системах США та європейських держав на рубежі XX - XXI ст. характерні риси духовного життя і менталітету народів західної цивілізації. Особливості розвитку американської та європейської різновидів західної цивілізації на початку XXI ст.
    • ЛЗ 7. «Гуманістичні версії» європоцентризму на основі критеріїв розвитку духовного змісту культури.
    • СРЗ. К., КР (6 етап)
  • 14 тиждень 
    • Л 14. Ісламський чинник в сучасному світовому розвитку: сутність, зміст,
    • особливості впливу.
    • ПЗ 7. Варварський компонент як фундаментальний субстратний шар в історії європейської культури. Середньовіччя як період кристалізації підвалин європейської культурної традиції.
    • СРЗ. К., КР (7 етап)
  • 15 тиждень 
    • Л 15. Україна в системі світових цивілізацій на сучасному етапі: роль, місце і перспективи.
    • ЛЗ 8. «Органічні концепції» Європи як зразок “типового нетипового” підходу до розв’язання проблеми європейської ідентичності.
    • СРЗ. К., КР (8 етап), МКР 2.

 

Індивідуальна робота

Метою курсової роботи з даної дисципліні є  формування та розвиток комплексу знань, умінь та навичок, зокрема застосувати базові знання та навички, набуті здобувачами за попередні роки навчання в руслі самостійної евристично-наукової праці. У процесі виконання курсової роботи здобувачі повинні навчитися застосовувати на практиці теоретичні знання, систематизувати їх, поглибити і розширити. На основі проблематики лекційного курсу здобувачі ґрунтовніше використовують спеціальну літературу відповідно до обраної теми курсової роботи, готують текст і проходять публічний захист власного тексту за участю керівника курсової роботи, запрошених викладачів і здобувачів. Виконання КР складається з таких етапів: Інформаційний пошук (1-3 тиждень); Структура роботи. Вступ (4 тиждень); Теоретичний розділ 1 (5-9 тиждень); Експериментальне дослідження проблеми за допомогою методів опитування та тестових методик (10-11 тиждень); Аналіз результатів дослідження. Розділ 2 (12 тиждень); Рекомендації. Висновки (13 тиждень); Оформлення роботи відповідно до вимог (14 тиждень); Захист курсової роботи (15 тиждень).

Орієнтовні теми курсових робіт:

  • Описати європейську культуру проблема визначення критеріїв єдності і чинників її формування.
  • Формірованіе мусульманського світу, його вплив на розвиток світових цивілізацій.
  • «Великі географічні відкриття», їх вплив на світовий розвиток.
  • Епоха Реформації в Європі: причини, зміст, цивілізаційне значення.
  • Епоха Відродження в Європі, її вплив на хід світової історії.
  • Цівілізаціонний розкол Європи (XV-XI ст.) І його наслідки.
  • Епоха Просвітництва в Європі: сутність, зміст, цивілізаційний сенс.
  • Особливості соціально-економічного, політичного і культурного розвитку європейських країн в XVIII столітті.
  • Антична Греція: крито-мікенський період.
  • Античний Рим: особливості розвитку, основні досягнення.

 

Самостійна робота

Самостійна робота складає 60 годин. Розподіл самостійної роботи за видами навчальних робіт:

  • підготовка до лекційних занять – 0 годин;
  • підготовка до практичних занять – 0 годин;
  • підготовка до лабораторних занять – 0 годин;
  • виконання КР – 30 годин;
  • підготовка до екзамену – 30 годин.

 

Процедура оцінювання

Система оцінювання рівня навчальних досягнень ґрунтується на принципах ЄКТС та є накопичувальною. Для забезпечення оперативного контролю за успішністю та якістю рівня навчальних досягнень здобувачів вищої освіти дисципліна поділяється на два семестрові модулі. Кожний модуль оцінюється у 50 балів. 

Білет до МКР №1 та 2 складається з теоретичної частини, яка оцінюється в 10 балів та практично-теоретичної частини, яка оцінюється в 20 балів. 

Семестровий модуль № 1

  • ЛЗ1 Оцінка за виконання – 5 балів. Термін надання – 1 тиждень.
  • ПЗ1 Оцінка за виконання – 5 балів. Термін надання – 2 тиждень.
  • ЛЗ2 Оцінка за виконання – 5 балів. Термін надання – 3 тиждень.
  • ПЗ2 Оцінка за виконання – 5 балів. Термін надання – 4 тиждень.
  • ЛЗ3 Оцінка за виконання – 5 балів. Термін надання – 5 тиждень.
  • ПЗ3 Оцінка за виконання – 5 балів. Термін надання – 6 тиждень.
  • ЛЗ4 Оцінка за виконання – 5 балів. Термін надання – 7 тиждень.
  • МК1. Модульна контрольна робота – 30 балів (8 тиждень). Перескладання можливе протягом 9–11 тижнів за розкладом консультацій.

Семестровий модуль № 2

  • ПЗ4 Оцінка за виконання – 5 балів. Термін надання – 8 тиждень.
  • ЛЗ5 Оцінка за виконання – 5 балів. Термін надання – 9 тиждень.
  • ПЗ5 Оцінка за виконання – 5 балів. Термін надання – 10 тиждень.
  • ЛЗ6 Оцінка за виконання – 5 балів. Термін надання – 11 тиждень.
  • ПЗ6 Оцінка за виконання – 5 балів. Термін надання – 12 тиждень.
  • ЛЗ7 Оцінка за виконання – 5 балів. Термін надання – 13 тиждень.
  • ПЗ7 Оцінка за виконання – 5 балів. Термін надання – 14 тиждень.
  • МК2. Модульна контрольна робота – 30 балів (15 тиждень).

Максимальна оцінка за повний обсяг виконаних навчальних елементів дисципліни – 100 балів. Підсумковим контролем з дисципліни є екзамен.

 

Умови допуску до підсумкового контролю

До екзамену допускаються здобувачі вищої освіти, які виконали всі види навчальних елементів навчальної дисципліни на не менш, ніж на 60 %.

Складання/перескладання екзамену організується за встановленим деканатом розкладом.

 

Політика освітнього процесу

Здобувач зобов’язаний своєчасно та якісно виконувати всі отримані завдання; за необхідністю з метою з’ясування всіх не зрозумілих під час самостійної та індивідуальної роботи питань, відвідувати консультації викладача. Дотримуватись принципів академічної доброчесності. 

Робота, яка виконана після встановлених викладачем термінів, не приймається.

Відсутність здобувача на контрольній роботі або на екзамені відповідає оцінці «0».

Курсова робота оцінюється окремо (від 0 до 100 балів). Публічний захист КР є необхідною складовою її виконання.

Під час лекції здійснювати телефонні дзвінки забороняється.