Інтеграційні процеси в культурі

ID: 8212
Выборочная дисциплина
Навчальна дисципліна професійної підготовки
Год внедрения: 
2020.
Количество кредитов ЭКТС: 
4.50.
Содержит расчетно-графическую работу
Форма контроля: 
Экзамен.
Преподаватель: 
Количество аудиторных занятий: 
Лекційних - 30 годин, практичних – 30 годин.

Анотація навчальної дисципліни

Мета дисципліни

введення до учбового процесу базової системи теоретичних понять про інтеграційну функцію соціокультурної системи та її інтеграційні структурні елементи, про культурну інтеграцію (як стан та процес), про різноманітні форми та вектори міжкультурних взаємовідношень різних суб’єктів культури та їх «галаграфічні» результати, про інтеграційні процеси культурного аспекту модернізації, про діалог культур, глобалізацію як факторів становлення глобального культурного простору. Серйозним завданням, що розв'язується в процесі розробки найважливіших проблем курсу, є розвиток у студентів умінь користуватися науковою термінологією, а також умінь зіставляти різні наукові погляди та гіпотези, що пов'язано з прищепленням навичок самостійної роботи з науковою літературою.

Завданням дисципліни:
  • є формування теоретико-методологічних уявлень студентів про культурні системи як високо впорядковані, організаційно та інформаційно взаємопов'язані утворення, що характеризуються такими властивостями, як універсальність, цілісність, переважання внутрішніх зв'язків над зовнішніми, внутрішня нерівномірність, здатність до самовідтворення і зміни. Важливим є з’ясування  механізмів підтримки цілісності культури (закладеної саме в інтегративних властивостях системи)  в часі. Розгляд культур в системних термінах передбачає аналіз її функціональних станів; властивих їй форм адаптації до внутрішніх і зовнішніх напруг.

 

Основні результати навчання

Знати і володіти методами теоретичного і контентного аналізу інтеграційних процесів в культурі. Знати та розуміти теоретичні підходи до визначення культури, її проявів та форм існування. Збирати, упорядковувати та аналізувати інформацію щодо культурних явищ, подій та історико-культурних процесів. Виявляти, перевіряти та узагальнювати інформацію щодо різноманітних контекстів культурної практики, визначати ступінь їх актуальності із застосуванням релевантних джерел, інформаційних, комунікативних засобів та візуальних технологій. Розуміти чинники культурної динаміки, принципи періодизації культурних процесів, їх специфічні риси та характеристики.

 

Форми організації освітнього процесу та види навчальних занять

  • Л – лекційні заняття;
  • СРЗ – самостійна робота здобувача вищої освіти;
  • ПЗ – практичні заняття – практична підготовка й активна участь в обговоренні питань і виконанні завдань безпосередньо на занятті;
  • К – консультації викладача;
  • МКР – модульна контрольна робота;
  • РГР – розрахунково-графічна робота.

 

Тематика та види навчальних занять

  • 1 тиждень
    • Л 1. Культурна система і її інтеграційні властивості.
    • ПЗ 1. Культурна система і її інтеграційні властивості.
    • СРЗ. К. РГР - початок 1 етапу.
  • 2 тиждень
    • Л 2. Інтегративність культурної системи: розробка питання. Ідеї ​​П. Сорокіна як основа нової дослідницької орієнтації в розробці поняття культурної інтеграції.
    • ПЗ 2. Культурна система і конфігурація культурної системи. Культурні патерни як інтеграційна основа культурної системи в ідеях Р. Бенедикт. Форми інтеграції культурних елементів в розробках П. Сорокіна.
    • СРЗ. К.
  • 3 тиждень
    • Л 3. Форми культурної інтеграції і проблема стильового розмаїття сучасної культури.
    • ПЗ 3. Культурна інтеграція в статиці. Інтеграція і дезінтеграція. Форми культурної інтеграції. Аномія - шлях до дезінтеграції. Категорії моностилістичної і полістилістичної культур.
    • СРЗ. К.
  • 4 тиждень
    • Л 4. Природа культурної взаємодії.
    • ПЗ 4. Діалоговий характер взаємодії культур. Суб'єкти культурної взаємодії.
    • Типи і рівні культурного взаємодії.
    • СРЗ. К. РР - початок 2 етапи.
  • 5 тиждень
    • Л 5. Солідарність і конфліктність культури. Результати взаємодії культур.
    • ПЗ 5. Культурна інтеграція як процес взаємозближення суб'єктів культури. Акультурація як процес і стан. Варіанти акультураційних результатів: асиміляція, сепарація, маргіналізація, інтеграція.
    • СРЗ. К.
  • 6 тиждень
    • Л 6. Становлення глобального культурного простору і інтеграційні процеси.
    • ПЗ 6. Фактори становлення глобального культурного простору. Руйнування локального характеру культури через трансформацію характеру спілкування: перетворення семіосфери в інфосферу.
    • СРЗ. К.
  • 7 тиждень
    • Л 7. Становлення глобального культурного простору: проблема міграції та інтеграції.
    • ПЗ7.Солідарність і конфліктність культури. Конфігурації сторін сучасних взаємодій. Загострення проблем ідентичності. Значення імміграції для забезпечення національного розвитку.
    • МКР1. СРЗ. К.
  • 8 тиждень
    • Л 8. Модернізація як культурний процес.
    • ПЗ 8. Поняття модернізації: соціальний зміст; культурні витоки. Культурні компоненти модернізації.
    • СРЗ. К. РГР - початок 3 етапу.
  • 9 тиждень
    • Л 9. Національна культурна традиція і процеси модернізації.
    • ПЗ 9. Модернізація: зменшення значення приватного, локального в соціокультурній сфері життя суспільства; сучасна інтерпретація локального. Проблема оцінки результатів взаємодії культур.
    • СРЗ. К.
  • 10 тиждень
    • Л 10. Проблеми цивілізаційно-культурного розмаїття в умовах сучасних інтеграційних процесів.
    • ПЗ 10. Зростаюче різноманіття регіональних акторів світових інтеграційних процесів: мультикультуралізм або полікультуралізм?
    • СРЗ. К.
  • 11 тиждень
    • Л 11. Глобалізація як фактор становлення глобального культурного простору.
    • ПЗ 11. Глобалізація як культурний процес. Стадії глобалізації. Основні типи структурних змін глобалізації.
    • СРЗ. К.
  • 12 тиждень
    • Л 12. Глобалізація і трансформації в освіті. Інтеграційні мовні тенденції.
    • ПЗ 12. Створення глобальної стратегії освіти. Співвідношення комунікативної потужності і символічної значущості рідної та нерідної мов в сучасній вимушеної світової диглосії.
    • СРЗ. К. РГР - початок 4 етапи.
  • 13 тиждень
    • Л 13. ЗМІ в контексті глобалізації культури.
    • ПЗ 13. Інформація - головний і універсальний регулятор соціально-економічних процесів сучасності.
    • СРЗ. К.
  • 14 тиждень
    • Л 14. Роль Інтернету як інтегратора в сучасних міжкультурних комунікаціях.
    • ПЗ 14. Форми і методи використання Інтернету в світі інтеграції світу.
    • МКР2.СРЗ. К.
  • 15 тиждень
    • Л 15. Релігійний аспект духовної інтеграції людства.
    • ПЗ 15. Десекуляризація світу і роль в цьому інформаційного суспільства. Релігійний аспект духовної інтеграції людства.
    • СРЗ. К.

 

Індивідуальна робота

Мета РГР – розвиток самостійності студентів у доборі та опрацюванні джерел інформації з визначеної теми, удосконалення вмінь обирати суттєве, основне, а також давати оцінку проаналізованому та робити змістовні висновки.

Виконання РГР складається з 4 етапів:

  • 1-3 тиждень – етап 1 – вибір та затвердження теми, попередній вибір наукових джерел, складання плану дослідження.
  • 4-7 тиждень – етап 2 – обговорення теми, остаточний відбір наукових джерел, визначення методики та розробка інструментарію дослідження, підготовка чорнового варіанту РГР.
  • 8-11 тиждень – етап 3 – отримання відгуку від наукового керівника, редагування та підготовка до захисту (презентація+доповідь).
  • 12-15 тиждень – етап 4 –  публічний захист.

Тематика розрахунково-графічних робіт: 

  • Визначення культурної  інтеграції та її специфіки за різними культурологічними концепціями.
  • Роль дослідницької діяльності Р. Бенедікт у розробці поняття культурної інтеграції. 
  • Інтегруюче підґрунтя в культурній системі за Маліновським, Леві-Стросом, Хейзингою.
  • Ідеї П.Сорокина як основа нової дослідницької орієнтації в розробці поняття культурної інтеграції.
  • Інтегративні властивості культурної системи.
  • Типи культурної інтеграції. Сучасний погляд.
  • Типи і рівні, характер культурної взаємодії. Суб'єкти культурної взаємодії.
  • Природа культурної взаємодії: діалоговий характер взаємодії культур.  
  • Варіанти етнопсихологічного виміру чужої культури.
  • Акультурація як універсальний процес етно- та культурогенеза.
  • Варіанти акультурації суб- та домінантного етносів на теріторії домінуючої  культури.
  • Модернізація як інноваційний інтеграційний соціокультурний процес в сфері останніх десятиліть.
  • Проблеми цивілізаційно-культурної різноманітності в умовах інтеграції.
  • Культурний плюралізм в умовах глобалізації культурних і інформаційних процесів.
  • Регіоналізація як складова сучасних інтеграційних процесів.
  • Релігійний аспект духовної інтеграції людства.

 

Самостійна робота

Самостійна робота складає 75 годину. Розподіл самостійної роботи за видами навчальних робіт:

  • підготовка до лекційних занять  - 10 годин;
  • підготовка до практичних занять - 20 годин;
  • Виконання РГР – 15 годин;
  • підготовка до екзамену – 30 годин.

 

Процедура оцінювання

Система оцінювання рівня навчальних досягнень ґрунтується на принципах ЄКТС та є накопичувальною. Здобувачі вищої освіти впродовж семестру готуються до лекційних та практичних занять, виконують дві модульні контрольні роботи. Для забезпечення оперативного контролю за успішністю та якістю рівня навчальних досягнень здобувачів вищої освіти дисципліна поділяється на два семестрові модулі. Кожний модуль оцінюється у максимально можливі 50 балів. Максимальна сума накопичувальних балів в кожному модульному контролі – по 20 балів, а саме: у 1 модулі – вирішення практичних завдань на ПЗ - 5 балів, активна робота на практичному занятті - 5 балів, РГР – 10 балів; у 2 модулі – вирішення практичних завдань на ПЗ - 5 балів, активна робота на практичному занятті - 5 балів), РГР – 10 балів. Максимальна оцінка за кожну модульну контрольну роботу складає – 30 балів.  Індивідуальне завдання. Бездоганне та своєчасне виконання та захист РР оцінюється у 20 балів (10 балів в семестровому модулі 1 та 10 балів в семестровому модулі 2), які складаються зі змістовного розкриття теми, наочного аналізу наукової думки з проблематичного питання відповідно до тематики РГР та представлення результатів роботи через доповідь та відповідь на додаткові запитання під час публічного захисту роботи. Робота має бути оформлена згідно зі стандартами та методичним забезпеченням дисципліни. Підсумковим контролем з дисципліни є усний екзамен. Максимальна оцінка за правильні відповіді на всі питання екзаменаційного білету становить 100 балів. Білети до екзамену складаються з теоретичних та практично-теоретичних питань. В білеті 2 теоретичних питання, повна і ґрунтовна відповідь на кожне з них оцінюється у 30 балів. Бали знімаються за невпевненість відповіді, відсутність логіки роздумів, незнання або не повне знання теоретичних основ дисципліни, незнання чи неопрацювання винесеної на самостійне опрацювання літератури із списку основної та додаткової літератури. Практично-теоретичне питання оцінюється в 40 балів, якщо проведено  свідомо  та  обґрунтовано  аналіз  проблеми, визначені основні поняття, наявні критичні зіставлення та узагальнення, надані авторські коментарі щодо результатів аналізу.  Бали знімаються, якщо  не  завжди  наявні  критичні зіставлення та узагальнення, є  окремі  недоліки  в  опрацюванні отриманих результатів, некоректності чи помилки у представленому аналізі, якщо  інформацію оброблено частково, методи культурологічного аналізу застосовані без усвідомлення здобувачем їх призначення та результатів; критичні зіставлення наявні, але узагальнення відсутні або некоректні. Якщо здобувач  дає простий переказ відомостей, інформацію щодо стану проблеми подає хаотично, без будь-якого оброблення та упорядкування; критичні зіставлення та узагальнення в роботі відсутні, поняття не визначені, а позиція автора не зазначена, то робота оцінюється у «0» балів.

 

Умови допуску до підсумкового контролю

До екзамену допускаються здобувачі вищої освіти, які виконали всі види навчальних елементів навчальної дисципліни на не менш, ніж на 60 %. Екзамен відбувається за всіма тематичними (змістовними) модулями дисципліни. Складання/перескладання заліку відбувається за встановленим деканатом розкладом.

 

Політика освітнього процесу

Здобувач зобов’язаний своєчасно та якісно виконувати всі отримані завдання, відвідувати консультації викладача з метою з’ясування всіх не зрозумілих під час самостійної та індивідуальної роботи питань. Такій підхід сприяє формуванню академічної культури та академічної доброчесності, здобуттю навичок самостійної роботи і формування відповідних компетентностей, як для успішного навчання на відповідному освітньому рівні, так і для майбутньої професійної діяльності.

Викладач на першому аудиторному занятті надає повну інформацію щодо усіх складових дисципліни, роз’яснює кількісне та якісне наповнення змістовних модулів, рекомендує відповідну фахову літературу, інформує щодо критеріїв оцінювання рівня навчальних досягнень здобувача з усіх видів та форм навчання та термінів контрольних заходів. 

Викладач здійснює консультації відповідно до затвердженого завідувачем кафедри графіка консультацій.

Відсутність здобувача на МКР відповідає оцінці «0». 

Складання/перескладання  заліку відбувається за встановленим деканатом розкладом. 

Під час Л, ПЗ, МКР, Е користуватися ґаджетами заборонено.

Заборонено використання будь-яких літературних джерел, конспектів лекцій, шпаргалок під час проходження модульних контролів з дисципліни.