Історія театру

ID: 8210
Выборочная дисциплина
Навчальна дисципліна професійної підготовки
Год внедрения: 
2020.
Количество кредитов ЭКТС: 
3.00.
Содержит расчетно-графическую работу
Форма контроля: 
Экзамен.
Количество аудиторных занятий: 
Лекційні заняття – 30 годин, Практичні заняття – 16 годин.

Анотація навчальної дисципліни

Мета дисципліни

формування теоретико-методологічних уявлень студентів про феномен театру як синтетичну систему, вміння «прочитати» виставу, скласти уявлення про сценічне мистецтво як особливу знакову систему.

Завдання дисципліни:
  • введення до учбового процесу базової системи теоретичних понять про виникнення театрального мистецтва, його еволюцію, особливості театральних систем різних епох і етносів, основні поняття з історії й теорії драми і театральної критики, а також зв'язок театру з іншими формами й видами мистецтва, тобто уявлення про нього як про синтетичне мистецтво. 

 

Основні результати навчання

Аналізувати, коментувати, узагальнювати наукові та аналітичні тексти культурологічного характеру. Виявляти, перевіряти та узагальнювати інформацію щодо різноманітних контекстів культурної практики, визначати ступінь їх актуальності із застосуванням релевантних джерел, інформаційних, комунікативних засобів та візуальних технологій. Вміти вільно орієнтуватися у різноманітних стилях і напрямах європейського мистецтва. Вміти аналізувати і інтерпретувати виставу, формувати уявлення про сценічне мистецтво як особливу знакову систему.

 

Форми організації освітнього процесу та види навчальних занять

  • Л – лекційні заняття;
  • СРЗ – самостійна робота здобувача вищої освіти;
  • ПЗ – практичні заняття – практична підготовка до й активна участь в обговоренні питань і виконанні завдань безпосередньо на занятті;
  • К – консультації викладача;
  • МКР – модульна контрольна робота,
  • РГР – розрахунково-графічна робота

 

Тематика та види навчальних занять

  • 1 тиждень
    • Л.1. Походження театру. Античний театр и драматургія.
    • ПЗ1. Мета семинару: дати уявлення про театр і драматургію давньої Греції і Риму, їх схожісті та відмінностях.  Витоки античного театру.
    • СРЗ, К.
  • 2 тиждень
    • Л.2. Типи і форми середньовічного театру.
    • ПЗ2.Мета семінару: простежити етапи виникнення церковного та світського театру, розкрити роль театрального мистецтва в житті Середньовічного суспільства.
    • СРЗ, К.
  • 3 тиждень 
    • Л.3. Театр еепохи Відродження.
    • ПЗ3. Устрій театру, типи декорацій. Італійська драматургія. Вплив комедії дель арте на європейський театр. До шекспірівський англійський театр і драма. Шекспір як феномен світового театру.
    • СРЗ, К. РГР (1 етап)
  • 4 тиждень
    • Л.4. Театр французького класицизму (Корнель, Расін, Мольєр).
    • П.4. Мета семінару: показати специфіку аутентичного класицизму – французького, його роль у розвитку світового театрального мистецтва.
    • СРЗ, К.
  • 5 тиждень
    • Л.5. Европейське театральне мистецтво епохи Просвітництва.
    • П.5. Мета семінару: розкрити специфіку театральной епохи, яка підготувала грунт для сучасного євпропейського сценічного мистецтва.
    • СРЗ, К.
  • 6 тиждень
    • Л.6. Історія Російського театру
    • П.6. Мета семінару: сформувати уявлення про розвиток російського класицистського театра, його діячів, особливостях драматургії та акторської майстерності.
    • СРЗ, К РГР (2 етап)
  • 7 тиждень
    • Л.7. Історія українського театру.
    • П.7. Мета семінару: проаналізувати шляхи становлення професійного національного театрального мистецтва. 2.Познайомити студентів з визначними етапами діятельності представників театру корифєїв.
    • СРЗ, К., МКР1.
  • 8 тиждень
    • Л.8. Театральне мистецтво театру Східних країн.
    • П.8. Мета семінару: продемонструвати специфічні особливості театра країн Азії, ознайомити студентів з його головними типами і специфікою: Кеген, Кабуки, Но.
    • СРЗ, РГР початок етапу 3, К.
  • 9 тиждень
    • Л.9. Західно-європейський театр першої половини і середини ХІХ сторіччя.
    • П.9. Мета семінару: засвоїти різноманіття напрямів у драматургії, акторських шкіл в театрі ХІХ ст. Сформувати уявлення про становлення режисури як самостійної театральной професії.
    • СРЗ, К.
  • 10 тиждень
    • Л.10. Західно-європейський театр кінця ХІХ-початку ХХ сторіччя.   
    • П.10. Мета семінару: засвоїти різноманіття напрямів у драматургії, акторських шкіл в театрі ХІХ ст.      
    • СРЗ, К.                    
  • 11 тиждень
    • Л.11. Театральні течіі ХХ сторіччя.
    • П.11. Мета семінару: Показати різноманітність сценічних і драматичних форм сучасного європейського театру, представити основні школи і напрями.
    • СРЗ, К.
  • 12 тиждень
    • Л.12. Театр США: від витоків до наших днів.  
    • П.12. Мета семінару: показати еволюцію американського театру, типи театрів, продемонструвати роль російських театральних шкіл, а також американського театрального менеджменту. 
    • СРЗ, К.
  • 13 тиждень
    • Л.13. Мистецтво національних театрів.
    • П.13. Мета семінару: Театри країн СНД: Болгарії, Чехії, Румунї, Югославії, Угорщини, єврейський театр, Польщі. Драматургічне мистецтво, режисура та акторська майстерність.
    • СРЗ, К.
  • 14 тиждень
    • Л.14. Акторське та режисерське театральне мистецтво: характерні особливості, видатні персони ХХ-ХХІ ст.
    • П.14. Мета семінару: розкрити головні засади професії, описати характерні риси всіх ланок театрального процесу, показати умови створення театральної вистави в сучасному світі.
    • СРЗ, К, МКР2, РГР етап 4.
  • 15 тиждень
    • Л.15. «Нетрадиційні» форми театральної культури ХХІ ст.
    • П.15. Мета семінару: проаналізувати явище сценічного постмодерну і його форми.      
    • СРЗ, К.

 

Індивідуальна робота

Мета РГР – удосконалення знань студентів, вміння доповідати про результати своєї праці, набуває навичок в оформленні документації. Також метою є поглиблення деяких окремих питань з курсу «Історія театру», та перевірка підготовки студентів до іспиту. Перелік тем, розроблений відповідно учбової програми курсу, містить головні аспекти його змісту. Виконання РГР складається з 4 етапів:

  • 1-3 тиждень – етап 1 – вибір та затвердження теми, попередній вибір наукових джерел, складання плану дослідження.
  • 5-7 тиждень – етап 2 – обговорення теми, остаточний відбір наукових джерел, визначення методики та розробка інструментарію дослідження, підготовка чорнового варіанту РГР.
  • 9-11 тиждень – етап 3 – отримання відгуку від наукового керівника, редагування та підготовка до захисту (презентація+доповідь).
  • 13-15 тиждень – етап 4 –  публічний захист.

 

Самостійна робота

Самостійна робота складає  44 годин. Розподіл самостійної роботи за видами навчальних робіт:

  • Самостійне опрацювання теоретичного матеріалу – 0 годин;
  • Підготовка до практичних занять – 0 годин;
  • Самостійне виконання РГР – 15 годин;
  • Іспит – 30 години

 

Процедура оцінювання

Система оцінювання рівня навчальних досягнень ґрунтується на принципах ЄКТС та є накопичувальною. Студенти впродовж семестру готуються до лекційних та практичних занять, виконують дві модульні контрольні роботи. Для забезпечення оперативного контролю за успішністю та якістю рівня навчальних досягнень здобувачів вищої освіти дисципліна поділяється на два семестрові модулі. Кожний модуль оцінюється у максимально можливі 50 балів. Максимальна сума накопичувальних балів в кожному модульному контролі – по 20 балів, а саме: у 1 модулі – вирішення практичних завдань на ПЗ (10 балів), активна робота на практичному занятті (8 балів), РГР –  2 бали; у 2 модулі – вирішення практичних завдань на ПЗ (11 балів), активна робота на практичному занятті (6 балів), РГР – 3 бали. Максимальна оцінка за кожну модульну контрольну роботу складає – 30 балів.   Індивідуальне завдання. Бездоганне та своєчасне виконання та захист РГР оцінюється у 5 балів (2 бали в семестровому модулі 1 та 3 бали в семестровому модулі 2), які складаються зі змістовного розкриття теми, наочного аналізу наукової думки з проблематичного питання відповідно до тематики РГР та публічного захисту роботи. Робота має бути оформлена згідно зі стандартами та методичним забезпеченням дисципліни. Етапи 1-2 РГР оцінюється максимум у 2 бали, етап 3 та 4 – 3 бали за представлення результатів роботи через доповідь та відповідь на додаткові запитання під час захисту. Підсумковим контролем з дисципліни є усний екзамен. Екзаменаційний білет з дисципліни складається з двох частин: теоретичні питання з першого модулю та теоретичні питання з другого модулю.  Мінімальна кількість балів, що зараховується як позитивний результат, дорівнює 60 балів (за 100-бальною шкалою). Бали розподіляються наступним чином: 60 балів – на  питання І частини та 40 балів – на завдання ІІ частини. Кожне завдання оцінюється у 20 балів. Відповідь студента вважається бездоганною, якщо студент повністю розкрив суть питання, послідовно і логічно його доповів, навів приклади, аргументував свою відповідь, зробив посилання на відповідні літературні джерела. Також вирішальним фактором є попередній захист студента з попередньої реферативної роботи. Іспит враховується не складеним, якщо студент отримав незадовільну оцінку.

 

Умови допуску до підсумкового контролю

До екзамуен допускаються здобувачі вищої освіти, які виконали всі види навчальних елементів навчальної дисципліни не менш, ніж на 60 %. Екзамен відбувається за всіма тематичними (змістовними) модулями дисципліни. Складання/перескладання екзамену відбувається за встановленим деканатом розкладом.

 

Політика освітнього процесу

Здобувач зобов’язаний своєчасно та якісно виконувати всі отримані завдання; за необхідністю з метою з’ясування всіх не зрозумілих під час самостійної та індивідуальної роботи питань, відвідувати консультації викладача. Дотримуватись принципів академічної доброчесності, здобуттю навичок самостійної роботи і формування відповідних компетентностей, як для успішного навчання на відповідному освітньому рівні, так і для майбутньої професійної діяльності.

 Викладач на першому аудиторному занятті надає повну інформацію щодо усіх складових дисципліни, роз’яснює кількісне та якісне наповнення змістовних модулів, рекомендує відповідну фахову літературу, інформує щодо критеріїв оцінювання рівня навчальних досягнень здобувача з усіх видів та форм навчання та термінів контрольних заходів. 

Викладач здійснює консультації відповідно до затвердженого завідувачем кафедри графіка консультацій.

Робота, яка виконана після встановлених викладачем термінів, не приймається.

Відсутність здобувача на екзамені або на контрольній роботі відповідає оцінці «0».

Складання/перескладання екзаменів – за встановленим деканатом розкладом.

Під час лекцій, практичних занять та лабораторних занять здійснювати телефонні дзвінки забороняється. Заборонено використання будь-яких підручників, посібників, конспектів лекцій, шпаргалок під час проходження модульних контролів та складання екзамену з дисципліни.