Психологія емоцій

ID: 8209
Выборочная дисциплина
Навчальна дисципліна професійної підготовки
Год внедрения: 
2020.
Количество кредитов ЭКТС: 
3.00.
Форма контроля: 
Экзамен.
Преподаватель: 
Количество аудиторных занятий: 
30 годин лекційних занять, 16 годин практичних занять.

Анотація навчальної дисципліни

Мета дисципліни

формування комплексу знань щодо психології почуттів, опис феноменології емоцій, визначення головних компонентів особистісно-професійної взаємодії та особливостей спілкування, з урахуванням особливостей емоційної сфери психолога та клієнта.

Завдання дисципліни:
  • вивчати особливості емоцій як класу психічних явищ; особливості розвитку емоцій;
  • основні компоненти і види емоційного реагування, класифікації емоцій;
  • вивчати теоретичні положення і концепції про природу емоцій, закономірності та особливості їхнього розвитку;
  • індивідуальні фактори експресивного реагування;
  • статеві та вікові закономірності прояву емоцій; зв'язок емоцій з пізнанням;
  • розуміти феноменологію емоцій;  
  • вивчити методи наукового дослідження емоційних станів, проводити аналіз результатів дослідження та їхнє врахування при визначенні способів та технік управління емоційними станами.

 

Основні результати навчання

Розробляти тренінгові програми для запобігання емоційної напруженості з метою попередження соціальних рисків та конфліктів.

 

Форми організації освітнього процесу та види навчальних занять

  • Л – лекційні заняття;
  • ПЗ – практичні заняття;
  • СРЗ – самостійна робота здобувача вищої освіти;
  • МКР – модульна контрольна робота;
  • К – консультації.

 

Тематика та види навчальних занять

  • 1 тиждень 
    • Л1. Наукові погляди на природу, закономірності та прояв емоцій у ході розвитку психологічної науки 
    • СРЗ. К.
  • 2 тиждень
    • Л2. Характеристика різних видів емоційного реагування.
    • ПЗ1. Види і компоненти емоційного реагування. Види емоцій. Властивості емоцій: пристрасність, інтегральність, пластичність, комунікативність, адаптивність, сумація, амбівалентність тощо. Компоненти емоційного реагування: імпресивний (від лат. impresso – враження), експресивний та фізіологічний. Домінуючі та актуальні настрої. Характерні особливості настроїв.
    • СРЗ, К.
  • 3 тиждень
    • Л3. Компоненти емоційного реагування.
    • СРЗ. К.
  • 4 тиждень
    • Л4. Індивідуальні фактори експресивного реагування.
    • ПЗ2. Моделювання компонентів емоційного реагування.
    • СРЗ. К.
  • 5 тиждень
    • Л5. Функціональне значення емоцій.
    • СРЗ. К.
  • 6 тиждень
    • Л6. Еволюційні та фізіологічні теорії емоцій. Фізіологічні механізми емоційних реакцій.
    • ПЗ3. Емоція страху. Визначення страху. Причини та характеристики страху. Функції страху.Методи співволодіння страхом.
    • СРЗ. К.
  • 7 тиждень
    • Л7. Мотиваційні та когнітивистські теорії емоцій.
    • СРЗ. К. МКР №1.
  • 8 тиждень
    • Л8.Класифікація емоцій та почуттів.
    • ПЗ4.Емоції сорому і вини. Характеристики та причини сорому. Психосоціальні функції сорому. Характеристики вини. Походження та функції вини. Протистояння переживанню вини.
    • СРЗ. К.
  • 9 тиждень 
    • Л9. Характеристика емоцій першої та другої групи.
    • СРЗ. К.
  • 10 тиждень
    • Л10. Характеристика почуттів першої та другої групи.
    • ПЗ5. Дослідження фрустраційних реакцій особистості. Фрустратори та фрустраційні емоції. Фрустраційна поведінка. Агресія.
    • СРЗ. К.
  • 11 тиждень
    • Л11. Емоційні властивості.
    • СРЗ. К.
  • 12 тиждень
    • Л12. Емоційне спілкування.
    • ПЗ6. Дослідження особливостей емоційної сфери особистості. Показники емоційної стійкості. Емоційна регуляція. 
    • СРЗ. К.
  • 13 тиждень
    • Л13. Управління емоційною сферою особистості.
    • СРЗ, К.
  • 14 тиждень
    • Л14.Вікові та статеві особливості емоційної сфери дітей, підлітків та дорослих.
    • ПЗ7.Дослідження способів управління негативними емоціями. Назвати й охарактеризувати способи управління емоціями.
    • СРЗ. К. МКР №2. 
  • 15 тиждень
    • Л15 Особливості емоційної сфери працівників соціономічних професій.
    • ПЗ8. Виявлення особливостей  емоційної сфери працівників соціономічних професій. Методика «Шкала диференціальних емоцій» (адаптація А. В. Леонової і М. С. Капіци, 2003). Методика В.   Бойко «Діагностика рівня емпатії».
    • СРЗ. К.

 

Індивідуальна робота

Не передбачена 

 

Самостійна робота 

Самостійна робота складає 44 години. Розподіл самостійної роботи за видами навчальних робіт:

  • підготовка до лекційних занять – 4 години;
  • підготовка до  практичних занять – 10 годин;
  • підготовка до екзамену – 30 годин.

 

Процедура оцінювання

Система оцінювання рівня навчальних досягнень ґрунтується на принципах ЄКТС та є накопичувальною. Дисципліна поділяється на два семестрові модулі. Здобувачі протягом семестру готуються до лекційних та практичних, виконують 2 модульні контрольні роботи та розрахунково-графічну роботу. Модульні контрольні роботи № 1 та № 2 виконуються у письмовій формі. Модульна робота складається з теоретичної частини (тестові завдання) та практичної частини (2 завдання). Максимальна оцінка за правильне виконання теоретичної частини становить 10 балів, практичної частини – 10 балів. Кількість тестових запитань – 20 у МКР №1 та 20 запитань у МКР №2 (кожна правильна відповідь оцінюється в 0,5 балів). Правильне виконання практичних завдань оцінюється у 5 балів за кожне. Завдання не зараховується (0 балів), якщо повністю відсутнє його вирішення. Кожний модуль оцінюється у максимально можливі 50 балів:

Семестровий модуль № 1

  • ПЗ 1. Оцінка за виконання – 2 балів (2 тиждень).
  • ПЗ 2. Оцінка за виконання – 2 балів (4 тиждень).
  • ПЗ 3. Оцінка за виконання – 5 балів (6 тиждень).
  • МКР №1. Модульна контрольна робота – 20 балів (7 тиждень). Перескладання можливе протягом 8–10 тижнів за розкладом консультацій.

Семестровий модуль № 2

  • ПЗ 4. Оцінка за виконання – 2 балів (8 тиждень).
  • ПЗ 5. Оцінка за виконання – 2 балів (10 тиждень).
  • ПЗ 6. Оцінка за виконання – 2 балів (12 тиждень).
  • ПЗ 7. Оцінка за виконання – 2 балів (14 тиждень).
  • МКР №2. Модульна контрольна робота – 20 балів (14 тиждень).

Максимальна оцінка за повний обсяг виконаних навчальних елементів дисципліни – 100 балів. Підсумковим контролем з дисципліни є екзамен. 

 

Умови допуску до підсумкового контролю  

До екзамену допускаються здобувачі вищої освіти, які виконали всі види навчальних елементів навчальної дисципліни не менш, ніж на 60 %. Складання/перескладання екзамену відбувається за встановленим деканатом розкладом.

 

Політика освітнього процесу

Здобувач зобов’язаний своєчасно та якісно виконувати всі отримані завдання; за необхідністю з метою з’ясування всіх не зрозумілих під час самостійної та індивідуальної роботи питань, відвідувати консультації викладача. Дотримуватись принципів академічної доброчесності. 

Робота, яка виконана після встановлених викладачем термінів, не приймається.

Відсутність здобувача на контрольній роботі або на екзамені відповідає оцінці «0».

Під час лекції здійснювати телефонні дзвінки забороняється.

Складання/перескладання екзаменів – за встановленим деканатом розкладом.