Диференційна психологія

ID: 7941
Навчальна дисципліна професійної підготовки
Год внедрения: 
2017.
Количество кредитов ЭКТС: 
4.50.
Содержит расчетно-графическую работу
Форма контроля: 
Экзамен.
Преподаватель: 
Количество аудиторных занятий: 
30 годин лекційних занять, 30 годин практичних занять.

Анотація навчальної дисципліни

Мета дисципліни:

опанування студентами-психологами класичними та новітніми типологіями індивідуальності; засвоєння комплексного підходу до вивчення  індивідуальності та системи знань про необхідність врахування психічного варіювання у спілкуванні окремих індивідів, пов’язаних із специфікою організації нервової системи і психічних процесів, інтелекту і свідомості; необхідність врахування природи та джерел цих відмінностей як наслідків, що знаходять прояв у поведінці людини; оволодіння термінологічним апаратом  дисципліни; дослідження різноманітних групових відмінностей на рівні великих і малих груп; формування у студентів на цій основі досвіду практичного застосування знань у повсякденному житті та в майбутній професійній діяльності.

Завдання дисципліни:
  • розглянути психологічні відмінності різних вимірів індивідуальності:
  • формально-динамічні, предметно-змістові та духовно-світоглядні;  
  • розглянути типологічні відмінності особистостей;
  • дослідити групові відмінності на рівні великих і малих груп (міжстатеві, міжрасові, міжетнічні, міжкультурні);
  • вміти здійснювати диференційно-психологічний аналіз поведінки індивіда.

 

Основні результати навчання 

  • Уміти використовувати результати проведеного аналізу для синтезування отриманої інформації. 
  • Систематично читати літературу за фахом (у тому числі закордонну), уміння складати реферати, анотації, аналітичні огляди тощо. 
  • Демонструвати знання категоріально-понятійного апарату психології. 
  • Самостійно обирати та застосовувати психодіагностичний інструментарій (тести, опитувальники, проективні методики тощо) психологічного дослідження.  

 

Форми організації освітнього процесу та види навчальних занять

  • Л – лекційні заняття;
  • ПЗ – практичні заняття;
  • СРС – самостійна робота здобувача вищої освіти;
  • РГР – розрахунково-графічна робота;
  • МКР – модульна контрольна робота;
  • К – консультації.

 

Тематика та види навчальних занять

  • 1 тиждень 
    • Л 1. Предмет, історія становлення і основні напрями розвитку диференціальної психології
    • ПЗ 1. Провести аналіз цілей і завдань диференціальної психології.
    • Скласти схему “Диференціальна психологія і її зв’язок з іншими науками”.
    • СРС. К.
  • 2 тиждень
    • Л 2. Принципи і методи диференціальної психології 
    • ПЗ 2.  Провести класифікацію методів диференціальної психології.
    • Скласти таблицю “Методи диференціальної психології”.
    • Опанувати програмою вивчення індивідуальності. Вибрати об'єкт вивчення для написання характеристики індивідуальності. 
    • СРС, К.
  • 3 тиждень
    • Л 3. Вплив середовища і спадковості на людину.
    • ПЗ 3 Розкрити зміст категорії «індивід, індивідуальність, особистість». 
    • Представити структуру і модель індивідуальності людини (психофізіологічний, психологічний, соціально-психологічний, екзистенційний та духовний рівні).
    • Провести методику вивчення основних властивостей особистості і проаналізувати результати.
    • СРС. К.
  • 4 тиждень
    • Л 4. Теорії темпераменту. Формальні і змістові властивості індивідуальності.
    • ПЗ 4 Виявлення  деяких особливостей вищої нервової діяльності (ВНД) людини
    • Провести  дослідження  темпераменту.
    • Методика діагностики темпераменту Я. Стреляу.
    • Темперамент і соціотипи.
    • СРС. К.
  • 5 тиждень
    • Л 5. Факторні теорії темпераменту
    • ПЗ 5. Виявлення  деяких особливостей вищої нервової діяльності (ВНД) людини.
    • Провести  дослідження  темпераменту.
    • Методика діагностики темпераменту Я. Стреляу.
    • Темперамент і соціотипи.
    • СРС. К.
  • 6 тиждень
    • Л 6. Диференціальна психологія міжстатевих відмінностей
    • ПЗ 6 Виявити когнітивну структурну частину психологічної статі.
    • Виявити психологію статевих відмінностей.
    • Виявити умови статево-рольової соціалізації.
    • СРС. К.
  • 7 тиждень
    • Л 7. Диференціація характеру.
    • ПЗ 7 Поняття характеру і його формування. Провести  діагностику акцентуації характеру. 
    • Психологічні типи по К.-Г. Юнгу.
    • МКР №1. 
    • СРС. К.
  • 8 тиждень
    • Л 8. Диференціальна психологія здібностей.
    • ПЗ 8 Провести класифікацію здібностей. Розкрити сутність і характеристики здібностей.
    • Розкрити умови розвитку здібностей.
    • Тестування здібностей особистості.
    • СРС. К.
  • 9 тиждень 
    • Л 9. Когнітивні стилі як детермінанти індивідуальних відмінностей. 
    • ПЗ 9. Провести аналіз  теорій, пов’язаних з дослідженням когнітивних стилів.
    • Провести  діагностику характеристик основних когнітивних стилів. 
    • СРС. К.
  • 10 тиждень
    • Л 10. Диференціальна специфіка феномену креативності. 
    • ПЗ 10. Розглянути диференціальну специфіка феномену креативності. 
    • Провести діагностування креативності.
    • Виявити індивідуальні розбіжності при функціонуванні уяви.
    • СРС. К.
  • 11 тиждень
    • Л 11. Психологія рис особистості. Риси як психологічна категорія.
    • ПЗ 11 Вивчити структуру особистості в рамках підходу з позиції рис.
    • Розглянути теорії рис, розроблені Г. Айзенком і Р. Кеттелом.
    • СРС. К.
  • 12 тиждень
    • Л 12. . Теорії рис особистості
    • ПЗ 12. Проаналізувати модель Великої П'ятірки
    • СРС. К.
  • 13 тиждень
    • Л 13. Орієнтації особистості та стратегії спілкування.
    • ПЗ 13 Охарактеризувати стиль спілкування в структурі індивідуальності.
    • Виявити типові стилі спілкування.
    • СРС, К.
  • 14 тиждень
    • Л 14. Диференціально-психологічні аспекти професійної діяльності. 
    • ПЗ 14 Охарактеризувати стиль спілкування в структурі індивідуальності.
    • Виявити типові стилі спілкування.
    • МКР №2. 
    • СРС. К.
  • 15 тиждень
    • Л.15. Диференціальні крос-культурні дослідження рас, націй, етносів.
    • ПЗ 15. Охарактеризувати стиль спілкування в структурі індивідуальності.
    • Виявити типовий стилі спілкування.
    • Презентація та захист РГР.

 

Індивідуальна робота

Виконується РГР. 

Мета РГР: поглиблення, узагальнення і закріплення знань студентів з навчальної дисципліни, та  застосування їх при плануванні, організації та проведенні власного експериментального дослідження і для психологічного консультування.

  • 1-7 тижні: отримання завдання. Написання теоретичної частини 1. 
  • 8-14 тижні: написання практичної частини 2 .
  • 15 тиждень: захист РГР.

 

Самостійна робота 

Самостійна робота складає 75 годин. Розподіл самостійної роботи за видами навчальних робіт:

  • підготовка до практичних занять – 30 годин; 
  • виконання РГР – 15 годин; 
  • підготовка до іспиту – 30 годин.

 

Процедура оцінювання

Система оцінювання рівня навчальних досягнень ґрунтується на принципах ЄКТС та є накопичувальною. Дисципліна поділяється на два семестрові модулі. Здобувачі протягом семестру готуються до лекційних та практичних, виконують 2 модульні контрольні роботи та розрахунково-графічну роботу. Модульні контрольні роботи № 1 та № 2 виконуються у письмовій формі. Модульна робота складається з теоретичної частини (тестові завдання) та практичної частини (2 завдання). Максимальна оцінка за правильне виконання теоретичної частини становить 10 балів, практичної частини – 10 балів. Кількість тестових запитань – 20 у МКР №1 та 20 запитань у МКР №2 (кожна правильна відповідь оцінюється в 0,5 балів). Правильне виконання практичних завдань оцінюється у 5 балів за кожне. Завдання не зараховується (0 балів), якщо повністю відсутнє його вирішення. Кожний модуль оцінюється у максимально можливі 50 балів.

Семестровий модуль № 1

  • ПЗ 1. Оцінка за виконання – 2 бали (1 тиждень).
  • ПЗ 2. Оцінка за виконання – 3 бали (2 тиждень).
  • ПЗ 3. Оцінка за виконання – 3 бали (3 тиждень).
  • ПЗ 4  Оцінка за виконання – 3 бали (4 тиждень).
  • ПЗ 5. Оцінка за виконання – 3 бали (5 тиждень).
  • ПЗ 6. Оцінка за виконання – 3 бали (6 тиждень).
  • ПЗ 7. Оцінка за виконання – 3 бали (7 тиждень).
  • РГР (ч.1). Оцінка за виконання – 10 балів. Термін надання – 7 тиждень.
  • МКР №1. Модульна контрольна робота – 20 балів (7 тиждень). Перескладання можливе протягом 8–10 тижнів за розкладом консультацій.

Семестровий модуль № 2

  • ПЗ 8. Оцінка за виконання –  3 бали (8 тиждень).
  • ПЗ 9. Оцінка за виконання –  3 бали (9 тиждень).
  • ПЗ 10. Оцінка за виконання – 3 бали (10 тиждень).
  • ПЗ 11. Оцінка за виконання – 3 бали (11 тиждень).
  • ПЗ12   Оцінка за виконання – 2 бали (12 тиждень).
  • ПЗ 13  Оцінка за виконання – 2 бали (13 тиждень).
  • ПЗ 14  Оцінка за виконання – 2 бали (14 тиждень).
  • П3 15  Оцінка за виконання – 2 бали (15 тиждень).
  • РГР (ч.2). Оцінка за виконання – 10 балів. Термін надання та захист – 14–15 тижні. 
  • МКР №1. Модульна контрольна робота – 20 балів (14 тиждень). 

Максимальна оцінка за повний обсяг виконаних навчальних елементів дисципліни – 100 балів.

Підсумковим контролем з дисципліни є екзамен. 

 

Умови допуску до підсумкового контролю 

До екзамену допускаються здобувачі вищої освіти, які виконали всі види навчальних елементів навчальної дисципліни не менш, ніж на 60 %. Екзамен відбувається за всіма тематичними (змістовними) модулями дисципліни. 

 

Політика освітнього процесу

Здобувач зобов’язаний своєчасно та якісно виконувати всі отримані завдання; за необхідністю з метою з’ясування всіх незрозумілих під час самостійної та індивідуальної роботи питань, відвідувати консультації викладача. Дотримуватись принципів академічної доброчесності. 

Виконаний здобувачем не свій варіант завдання не оцінюється.

Робота, яка виконана після встановлених викладачем термінів, не приймається.

Відсутність здобувача на модульній контрольній роботі відповідає оцінці «0».

Складання/перескладання модулів, заліку – за встановленим деканатом розкладом.

Під час лекції здійснювати телефонні дзвінки забороняється.

Під час розв’язання МКР забороняється користуватись будь-якими літературними джерелами.