Психотерапія травми

ID: 7864
Выборочная дисциплина
Навчальна дисципліна професійної підготовки
Год внедрения: 
2020.
Количество кредитов ЭКТС: 
6.00.
Содержит курсовую работу
Форма контроля: 
Экзамен. Защита курсовой работы.
Преподаватель: 
Количество аудиторных занятий: 
22 години лекційних занять, 22 години практичних занять.

Анотація навчальної дисципліни

Мета дисципліни:

ознайомити студентів з основними теоретико-методологічними та прикладними аспектами дослідження проблематики психічної травми і травматичних переживань; ознайомити студентів з концепцією психосоматичної терапії та надання психологічної допомоги особам з досвідом травматичних переживань; навчити студентів основам надання психологічної допомоги людям, що страждають від наслідків психічної травматизації, на основі психосоматичної теорії.

Завдання дисципліни:
  • ознайомити студентів з основними теоретико-методологічними та науково-практичними аспектами дослідження психічної травми в психології;
  • визначити підходи до виділення психологічних механізмів симптомоутворення у осіб з досвідом травматичних переживань. Ознайомити студентів з психотерапією травми на основі методу соматичного переживання Пітера Левіна;
  • навчити студентів вмінню надавати допомогу людям, що страждають від наслідків психічної травматизації;
  • сформувати у студентів навички професійного психологічного спілкування відповідно до вимог психотерапевтичної етики з пацієнтами (клієнтами), що страждають від наслідків психічної травматизації.

 

Основні результати навчання

  • Знання теоретичних основ та використання базових технік  соматичної психотерапії в професійній діяльності.
  • Складати та реалізовувати план консультативного процесу з урахуванням специфіки запиту та індивідуальних особливостей клієнта, забезпечувати ефективність власних дій.
  • Аналізувати та пояснювати психічні явища, ідентифікувати психологічні проблеми та пропонувати шляхи їх розв’язання. 
  • Знати, розуміти та дотримуватися етичних принципів професійної діяльності психолога.

 

Форми організації освітнього процесу та види навчальних занять

  • Л – лекційні заняття;
  • ПЗ – практичні заняття;
  • СРС – самостійна робота здобувача вищої освіти;
  • КР – курсова робота;
  • МКР – модульна контрольна робота;
  • К – консультації.

 

Тематика та види навчальних занять

  • 1 тиждень
    • Л 1. Поняття «психічна травма». Історія поняття. Багатозначність визначень.
    • ПЗ 1. Співвідношення понять «психічна травма» і «емоційний стрес».
    • СРС. К.
  • 2 тиждень
    • Л 2. Традиції вивчення психічної травми в психоаналізі.
    • ПЗ 2. Методи встановлення зв'язку травми з тілом.
    • СРС, К.
  • 3 тиждень
    • Л 3. Уява про психічну травму в когнітивній психології.
    • ПЗ 3. Робота з негативними станами.
    • СРС. К.
  • 4 тиждень
    • Л 4. Подання про психічну травму в гуманістичній психології та екзистенціальній психології.
    • ПЗ 4. Методи відчуття кордонів тіла і встановлення меж тіла.
    • СРС. К.
  • 5 тиждень
    • Л 5. Освоєння теоретичних основ соматичної психотерапії Пітера Левіна.
    • ПЗ 5. Спеціальні практики і вправи звільнення тіла від блоків і затискачів.
    • СРС. К.
  • 6 тиждень
    • Л 6. Введення в Somatic Experiencing: що таке вегетативна і полівагусна нервова система (на основі методики Стівена Поргеса).
    • ПЗ 6. Робота з фрагментарною історією травми.
    • СРС. К.
  • 7 тиждень
    • Л 7. Основні травматичні симптоми.
    • ПЗ 7. Інтеграція образів, емоцій, почуттів і сенсу при роботі з травмою.
    • СРС. К.
  • 8 тиждень
    • Л 8. Фактори, що сприяють утворенню травматичних симптомів, і фактори, що впливають на можливість ефективної протидії ситуації травми.
    • ПЗ 8. Методи подолання дисоціації, «заморожування».
    • СРС. К.
  • 9 тиждень
    • Л 9. Вплив травми на організм.
    • ПЗ 9. Інтегрування ресурсів особистості при терапії травми.
    • СРС. К.
  • 10 тиждень
    • Л 10. Принципи та етапи практичної роботи в підході соматичної психотерапії Пітера Левіна.
    • ПЗ 10. Робота з дисоціацією і тригерами травми.
    • МКР.
    • СРС. К.
  • 11 тиждень
    • Л 11. Саморегуляція як засіб запобігання травм.
    • ПЗ 11. Практична робота з психічною травмою.
    • СРС. К.
    • Захист курсової роботи.

 

Індивідуальна робота

Згідно навчального плану першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 053 – «Психологія» передбачено виконання курсової роботи. 

Перелік тем курсових робіт:

  • Теоретичні підходи в психотерапії психосоматичних розладів. 
  • Посттравматичний стресовий розлад у військовослужбовців. 
  • Психологічна робота зі страхами у дітей. 
  • Психологія бойової психічної травми. 
  • Психічна травма та шляхи її подолання. 
  • Традиції вивчення психічної травми в психоаналізі. 
  • Уявлення про психічну травму в когнітивної психології. 
  • Концепція психічної травми П. Левіна. 
  • Основні підходи до вивчення психічної травми в класичному і сучасному психоаналізі. 
  • Традиції вивчення психічної травми в когнітивної психології. 
  • Психологічні наслідки психічної травматизації. 
  • Проблема психічної дисоціації в роботах З. Фрейда, Й. Брейера і К. Юнга. 
  • Уявлення про психічну травму в гуманістичної психології та екзистенціальній психології. 
  • Сучасні концепції психічної дисоціації. 
  • Психологічна допомога людям, які мають травматичний досвід: основні напрямки. 
  • Основні напрямки роботи з актуальною психічною травмою. 
  • Психотерапія при ПТСР: загальна характеристика напрямків і методів. 
  • Психологічна допомога дітям з досвідом психічної травматизації. 
  • Загальні проблеми психологічного консультування та психотерапії осіб з досвідом травматичних переживань. 
  • Психотерапія дітей та підлітків з досвідом травматизації.

Мета КР: Курсова робота є індивідуальним завданням, яке має на меті поглиблення, узагальнення і закріплення отриманих знань і навичок у опануванні основних напрямків психотерапії. Обсяг годин індивідуальної роботи здобувача для виконання КР – 30 годин (1 кредит). При виконанні КР забезпечується РН20.(У).

Потижневий тематичний план виконання

  • 1 тиждень  Вибір тем курсових робіт з дисципліни «Основи психотерапії». Отримання вимог до виконання та захисту курсових робіт. 
  • 2-5 тижні Написання теоретичного Розділу 1.
  • 10 тижні Виконання досліджень у сфері психології шляхом діагностування, згідно обраних тем. Написання практичного Розділу 2.
  • 11-14 тижні Надання інтерпретацій отриманих результатів та відповідних рекомендацій.
  • 15 тиждень Захист курсових робіт.

Результати захисту курсової роботи оцінюються за вимогами єдиної шкали оцінювання знань.

 

Самостійна робота 

Самостійна робота складає  136 годин. Розподіл самостійної роботи за видами навчальних робіт:

  • підготовка до лекційних занять – 22 годин;
  • підготовка до практичних занять –  54 годин;
  • виконання курсової роботи – 30 годин;
  • підготовка до іспиту – 30 годин.

 

Процедура оцінювання

Система оцінювання рівня навчальних досягнень ґрунтується на принципах ЄКТС та є накопичувальною. Дисципліна поділяється на два семестрові модулі. Здобувачі протягом семестру готуються до лекційних та практичних, виконують модульну контрольну роботу. Система оцінювання рівня навчальних досягнень ґрунтується на принципах ЄКТС та є накопичувальною. Дисципліна поділяється на два семестрові модулі. Здобувачі протягом семестру готуються до лекційних та практичних, виконують  модульну контрольну робот та  курсову роботу. Модульна контрольна робота  виконується у письмовій формі. Модульна робота складається з теоретичної частини (тестові завдання) та практичної частини (2 завдання). Максимальна оцінка за правильне виконання теоретичної частини становить 20 балів, практичної частини – 10 балів. Кількість тестових запитань – 20 у МКР (кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал). Правильне виконання практичних завдань оцінюється у 5 балів за кожне. Завдання не зараховується (0 балів), якщо повністю відсутнє його вирішення. Кожний модуль оцінюється у максимально можливі 50 балів.

Семестровий модуль № 1

  • ПЗ 1. Оцінка за виконання – 7 бали (1 тиждень).
  • ПЗ 2. Оцінка за виконання – 7 бали (2 тиждень).
  • ПЗ 3. Оцінка за виконання – 7 бали (3 тиждень).
  • ПЗ 4. Оцінка за виконання – 7 бали (4 тиждень).
  • ПЗ 5. Оцінка за виконання – 7 бали (5 тиждень).
  • ПЗ 6. Оцінка за виконання –  7 бали (6 тиждень).
  • ПЗ 7. Оцінка за виконання –  8 бали (7 тиждень).
  • Модуль оцінюється у максимально можливі 50 балів.

Семестровий модуль № 2

  • ПЗ 8. Оцінка за виконання – 5 балів (8 тиждень).
  • ПЗ 9. Оцінка за виконання – 5 балів (9 тиждень).
  • ПЗ 10. Оцінка за виконання – 5 балів (10 тиждень).
  • ПЗ 11. Оцінка за виконання – 5 балів (11 тиждень).
  • МКР. Модульна контрольна робота – 30 балів (10 тиждень).

Максимальна оцінка за повний обсяг виконаних навчальних елементів дисципліни – 100 балів.

Підсумковим контролем з дисципліни є усний екзамен, білет до якого складається з теоретичної частини та практичного завдання. 

Іспит вважається не складеним, якщо студент отримав незадовільну оцінку. Складання/перескладання модульної контрольної та екзамену відбувається за встановленим деканатом розкладом.

 

Умови допуску до підсумкового контролю 

До іспиту допускаються здобувачі вищої освіти, які виконали всі види навчальних елементів навчальної дисципліни на не менш, ніж на 60 %. Іспит відбувається за всіма тематичними (змістовними) модулями дисципліни. Складання/перескладання іспитів організується за розкладом, встановленим деканатом. 

 

Політика освітнього процесу

Здобувач зобов’язаний своєчасно та якісно виконувати всі отримані завдання, відвідувати консультації викладача з метою з’ясування всіх не зрозумілих під час самостійної та індивідуальної роботи, питань. Дотримуватись принципів академічної доброчесності.

Викладач на першому аудиторному занятті надає повну інформацію щодо усіх складових дисципліни, роз’яснює кількісне та якісне наповнення змістовних модулів, рекомендує відповідну фахову літературу, інформує щодо критеріїв оцінювання рівня навчальних досягнень здобувача з усіх видів та форм навчання та термінів контрольних заходів.  

Викладач зобов’язаний здійснювати консультації відповідно до затвердженого завідувачем кафедри графіка консультацій. 

Всі види домашніх завдань та завдань практичних занять, які виконано після встановлених графіком навчального процесу та викладачем термінів, вважаються «не зарахованими» та отримують, відповідно, оцінку «0». 

Відсутність здобувача під час складання МКР та іспиту відповідає оцінці «0». 

Складання/перескладання модулів, іспиту – за встановленим деканатом розкладом 

Під час Л, ЛЗ, ПЗ, МКР, І здійснювати телефонні дзвінки забороняється.

Заборонено використання будь-яких літературних джерел, конспектів лекцій, шпаргалок під час проходження модульних контролів та іспиту з дисципліни.