Основи етнопсихології

ID: 7791
Навчальна дисципліна професійної підготовки
Год внедрения: 
2020.
Количество кредитов ЭКТС: 
4.50.
Содержит расчетно-графическую работу
Форма контроля: 
Зачет.
Преподаватель: 
Количество аудиторных занятий: 
30 годин лекційних занять, 30 годин практичних занять.

Анотація навчальної дисципліни

Мета дисципліни:

оволодіння знаннями щодо закономірностей розвитку національно-психологічних особливостей представників конкретних етнічних спільнот та навичками практичного застосувння цих знань, аналізу спільного та відмінного у психологічних перемінних. 

Завдання дисципліни:
  • сформувати знання щодо найбільш важливих концепцій сучасної етнопсихології, що дають широке уявлення про історичний розвиток науки;
  • сформувати системні знання про  джерела формування національно психологічних особливостей представників різних етнічних спільнот та етнічні характеристики інтелектуальної активності представників різних етнокультур;
  • сформувати обізнаність у специфіці етнічних настанов та механізмах формування етностереотипів та штучних методах впливу на них з політичною метою;
  • сформувати вміння орієнтуватися у потоці інформації та поєднувати досягнення різних наук під час дослідження складних явищ життя;
  • сформувати навички оцінки специфіки мотивацій представників різних етносів та аналізу стану міжнаціональних відносин;
  • сформувати вміння самостійно аналізувати своєрідність міжетнічної комунікації;
  • сформувати навичку проводити порівняльне (кроскультурне) вивчення національно-психологічних особливостей різних народів та виявлення закономірностей функціонування етнічної психології.

 

Основні результати навчання

  • Здійснювати реферування наукових джерел, обґрунтовувати власну позицію, робити самостійні висновки. 
  • Формулювати мету, завдання дослідження, володіти навичками збору первинного матеріалу, вміння дотримуватися процедури дослідження. 
  • Емпатійно взаємодіяти, вступати у комунікацію, бути зрозумілим, толерантно ставитися до осіб, що мають інші культуральні чи гендерно -вікові особливості.

 

Форми організації освітнього процесу та види навчальних занять

  • Л – лекційні заняття;
  • ПЗ – практичні заняття;
  • СРС – самостійна робота здобувача вищої освіти;
  • РГР – розрахунково-графічна робота;
  • МКР – модульна контрольна робота;
  • К – консультації.

 

Тематика та види навчальних занять

  • 1 тиждень 
    • Л1.  Методологічні та  методичні засади етнопсихології
    • ПЗ1.  Предмет, об'єкт, завдання та функції етнопсихології
    • РГР (І етап), СРС, К.
  • 2 тиждень
    • Л2. Становлення етнопсихології як науки.
    • ПЗ2. Головні етапи розвитку уявлень про етнопсихологію.
    • РГР (І етап), СРС, К.
  • 3 тиждень
    • Л3. Етнос як об'єкт дослідження. 
    • ПЗ3. Головні етапи розвитку української етнопсихології.
    • РГР (І етап), СРС. К.
  • 4 тиждень
    • Л4. Класифікація народів світу.
    • ПЗ4. Принципи порівняння етнопсихологічних особливостей представників різних народів
    • РГР (І етап), СРС. К.
  • 5 тиждень
    • Л5. Психологічні особливості етносу як предмет дослідження.
    • ПЗ5. Розподілення людства відповідно до територій, на яких вони мешкають; антропологічна класифікація.
    • РГР (І етап), СРС. К.
  • 6 тиждень
    • Л6. Етнічна свідомість та самосвідомість.
    • ПЗ6. Мовні сім'ї
    • РГР (І етап), СРС. К.
  • 7 тиждень
    • Л7. Етнічна самоідентифікація.
    • ПЗ7. Етнічна ідентичність як розуміння своєї належності до певної етнічної спільноти.
    • МК№1. РГР (І етап), СРС. К.
  • 8 тиждень
    • Л8. Поняття етнічної культури.
    • ПЗ8. Етнічні традиції як одна з складових етнопсихологічної картини світу.
    • РГР (ІІ етап), СРС. К.
  • 9 тиждень 
    • Л9. Типологія етнічних культур.
    • ПЗ9. Релігійний світогляд та етнічна психологія. 
    • РГР (ІІ етап), СРС. К.
  • 10 тиждень
    • Л10. Етнічні символи.
    • ПЗ10. Етнічна символічна соціалізація.
    • РГР (ІІ етап), СРС. К.
  • 11 тиждень
    • Л11. Зовнішні прояви етнічної культури.
    • ПЗ11. Фольклор як вираз психології народів.
    • РГР (ІІ етап), СРС. К.
  • 12 тиждень
    • Л12. Етнічна установка в етнопсихології.
    • ПЗ12. Причини та механізми стереотипізації, методи дослідження.
    • РГР (ІІ етап), СРС. К.
  • 13 тиждень
    • Л13. Етнічні стереотипи.
    • ПЗ13. Структура етнічного стереотипу. Автостереотипи та гетеро стереотипи.
    • РГР (ІІ етап), СРС, К.
  • 14 тиждень
    • Л14. Рівні міжетнічної взаємодії.
    • ПЗ14. Наслідки іжетнічних контактів
    • РГР (ІІІ етап), СРС. К.
  • 15 тиждень
    • Л15. Етнічна адаптація.
    • ПЗ15. Етнопсихологічна характеристика окремих народів світу.
    • МК№2. СРС, К. 

 

Індивідуальна робота

Виконується РГР “Психологічна характеристика етносу”. Мета РГР: виробити у здобувачів вміння застосовувати знання, отримані в ході вивчення дисципліни, для аналізу психологічних рис обраного народу, вміння обирати матеріал та толерантно ставитися до традицій та звичаїв інших етносів.

  • 1-7 тижні — І етап. Отримання завдання. Вибір етносу. Написання теоретичної частини 1 «Загальна характеристика етносу. (Етногенез, розселення, класифікація. Психологічні особливості)».
  • 8-13 тижні — ІІ етап. Написання практичної частини 2 «Вияв психологічних особливостей в культурі та міжетнічному спілкуванні».
  • 14 тиждень — ІІІ етап. Захист РГР.

 

Самостійна робота 

Самостійна робота складає  75 годин. Розподіл самостійної роботи за видами навчальних робіт:

  • підготовка до лекційних занять –  15 годин; 
  • підготовка до практичних занять –  45 годин;
  • виконання РГР – 15 годин.

 

Процедура оцінювання

Система оцінювання рівня навчальних досягнень ґрунтується на принципах ЄКТС та є накопичувальною. Дисципліна поділяється на два семестрові модулі. Здобувачі протягом семестру готуються до лекційних та практичних занять, виконують 2 модульні контрольні роботи  та розрахунково-графічну роботу. Модульні контрольні роботи № 1 та № 2 виконуються у письмовій формі. Модульна робота складається з теоретичної частини (15 тестових запитань) та практично-теоретичної частини (2 завдання-роздуми). Відповідь на кожне тестове запитання оцінюється максимум в 1 бал. Правильне виконання кожного  практичного завдання оцінюється в 5 балів. Кожний модуль оцінюється у максимально можливі 50 балів: Семестровий модуль № 1 ПЗ1. Оцінка за виконання – 2 бали (1 тиждень). ПЗ2. Оцінка за виконання – 3 бали (2 тиждень). ПЗ3. Оцінка за виконання – 3 бали (3 тиждень). ПЗ4. Оцінка за виконання – 3 бали (4 тиждень). ПЗ5. Оцінка за виконання – 3 бали (5 тиждень). ПЗ6. Оцінка за виконання – 3 бали (6 тиждень). ПЗ7. Оцінка за виконання – 3 бали (7 тиждень). РГР (І етап). Оцінка за виконання – 5 балів. Термін надання – 7 тиждень. МК1. Модульна контрольна робота – 25 балів (7 тиждень). Перескладання можливе протягом 8–10 тижнів за розкладом консультацій. Семестровий модуль № 2. ПЗ8. Оцінка за виконання – 2 бали (8 тиждень). ПЗ9. Оцінка за виконання – 2 бали (9 тиждень). ПЗ10. Оцінка за виконання – 3 бали (10 тиждень). ПЗ11. Оцінка за виконання – 3 бали (11 тиждень). ПЗ12. Оцінка за виконання – 2 бали (12 тиждень). ПЗ13. Оцінка за виконання – 2 бали (13 тиждень). ПЗ14. Оцінка за виконання – 3 бали (14 тиждень). ПЗ15. Оцінка за виконання – 3 бали (15 тиждень). РГР (ІІ-ІІІ етап). Оцінка за виконання – 5 балів. Термін надання та захист – 14 тиждень.  МК2. Модульна контрольна робота – 25 балів (15 тиждень). Разом за 15 практичних занять: поточне опитування — 15 балів, тренінгові вправи — 10 балів; порівняльний аналіз — 5 балів; виконання досліджень — 10 балів. Максимальна оцінка за повний обсяг виконаних навчальних елементів дисципліни – 100 балів. Підсумковим контролем з дисципліни є залік. 

 

Умови допуску до підсумкового контролю 

Залік виставляється здобувачам вищої освіти за виконання всіх елементів навчальної дисципліни не менш ніж на 60 %.

 

Політика освітнього процесу

Здобувач зобов’язаний своєчасно та якісно виконувати всі отримані завдання; за необхідністю з метою з’ясування всіх не зрозумілих під час самостійної та індивідуальної роботи питань, відвідувати консультації викладача. Дотримуватись принципів академічної доброчесності.

Робота, яка виконана після встановлених викладачем термінів, не приймається.

Відсутність здобувача на екзамені або на контрольній роботі відповідає оцінці «0».

Складання/перескладання екзаменів – за встановленим деканатом розкладом.

Під час лекції здійснювати телефонні дзвінки забороняється.

Заборонено використання будь-яких підручників, посібників, конспектів лекцій, шпаргалок під час проходження модульних контролів.