Психологія емоцій

ID: 7107
Выборочная дисциплина
Навчальна дисципліна професійної підготовки
Год внедрения: 
2020.
Количество кредитов ЭКТС: 
3.00.
Форма контроля: 
Зачет.
Преподаватель: 
доктор психол. наук, професор Шрагіна Л.І.

 

Анотація навчальної дисципліни

 

Мета дисципліни: 

формування комплексу знань щодо психології почуттів, опис феноменології емоцій, визначення головних компонентів особистісно-професійної взаємодії та особливостей спілкування, з урахуванням особливостей емоційної сфери соціального працівника та клієнта

формування здатності до застосування та реалізації   практичних  методів  управління емоціями й почуттями в професійній сфері;

– здатність бути критичним і самокритичним.

 

Завдання дисципліни: вивчати особливості емоцій як класу психічних явищ; особливості розвитку емоцій; основні компоненти і види емоційного реагування, класифікації емоцій; вивчати теоретичні положення і концепції про природу емоцій, закономірності та особливості їхнього розвитку; індивідуальні фактори експресивного реагування; статеві та вікові закономірності прояву емоцій; зв'язок емоцій з пізнанням; розуміти феноменологію емоцій; вивчити методи наукового дослідження емоційних станів, проводити аналіз результатів дослідження та їхнє врахування при визначенні способів та технік управління емоційними станами.

 

Основні результати навчання
 

Розробляти тренінгові програми для запобігання емоційної напруженості з метою попередження соціальних ризиків та конфліктів.

Визначати, аналізувати та пояснювати психічні явища, ідентифікувати психологічні проблеми та пропонувати шляхи їх розв’язання.

 

Кількість аудиторних занять

 

30  годин лекційних занять, 16 годин практичних занять.

 

Форми організації освітнього процесу та види навчальних занять

 

Л – лекційні заняття; ПЗ – практичні заняття; СРС – самостійна робота здобувача вищої освіти; РР – реферативна робота; МКР – модульна контрольна робота; К – консультації

 

Тематика та види навчальних занять

 

1 тиждень 

Л1. Наукові погляди на природу, закономірності та прояв емоцій у ході розвитку психологічної науки 

СРС. К.

 

2 тиждень

Л 2. Характеристика різних видів емоційного реагування.

ПЗ 1. Види і компоненти емоційного реагування. Види емоцій. Властивості емоцій: пристрасність, інтегральність, пластичність, комунікативність, адаптивність, сумація, амбівалентність тощо. Компоненти емоційного реагування: імпресивний (від лат. impresso – враження), експресивний та фізіологічний. Домінуючі та актуальні настрої. Характерні особливості настроїв.

СРС, К.

 

3 тиждень

Л 3. Компоненти емоційного реагування. 

СРС. К.

 

4 тиждень

Л 4. Індивідуальні фактори експресивного реагування .  

ПЗ 2. Моделювання компонентів емоційного реагування.

СРС. К.

 

5 тиждень

Л 5. Функціональне значення емоцій .  

СРС. К.

 

6 тиждень

Л 6. Еволюційні та фізіологічні теорії емоцій. Фізіологічні механізми емоційних реакцій .

ПЗ 3. Емоція страху. Визначення страху. Причини та характеристики страху. Функції страху. Методи співволодіння страхом.

СРС. К.

 

7 тиждень

Л 7. Мотиваційні та когнітивистські теорії емоцій.

МКР №1. 

СРС. К.

 

8 тиждень

Л 8. Класифікація емоцій та почуттів.

ПЗ 4. . Емоції сорому і вини. 

Характеристики та причини сорому. 

Психосоціальні функції сорому. 

Характеристики вини. Походження та функції вини. Протистояння переживанню вини.

СРС. К.

 

9 тиждень 

Л 9. Характеристика емоцій першої та другої групи  .

СРС. К.

 

10 тиждень

Л 10. Характеристика почуттів першої та другої групи.

ПЗ 5. Дослідження фрустраційних реакцій особистості. 

Фрустратори та фрустраційні емоції. 

Фрустраційна поведінка. Агресія.

СРС. К.

 

11 тиждень

Л 11. Емоційні властивості .

СРС. К.

 

12 тиждень

Л 12. Емоційне спілкування.

ПЗ 6. Дослідження особливостей емоційної сфери особистості 

Показники емоційної стійкості. 

Емоційна регуляція. 

СРС. К.

 

13 тиждень

Л 13. Управління емоційною сферою особистості.

СРС, К.

 

14 тиждень

Л 14. Вікові та статеві особливості емоційної сфери дітей, підлітків та дорослих  .

ПЗ 7. Дослідження способів управління негативними емоціями. Назвати й охарактеризувати способи управління емоціями. 

МКР №2. 

СРС. К.

 

15 тиждень

Л.15 Особливості емоційної сфери працівників соціономічних професій

ПЗ 8. Виявлення особливостей  емоційної сфери працівників соціономічних професій. Методика «Шкала диференціальних емоцій» (адаптація А. В. Леонової і М. С. Капіци, 2003). Методика В. В. Бойко «Діагностика рівня емпатії». 

РР – захист. 

 

Індивідуальна  робота
Виконується РР.

Реферативна робота  є індивідуальним завданням  яка має на меті поглиблення, узагальнення і закріплення знань студентів з навчальної дисципліни.

       Перелік тем РР з курсу «Психологія емоцій» :

  1. Типології емоцій: порівняльний аналіз основних підходів.

 

  1. Взаємозв'язок емоцій і мотивації.

 

  1. Емоції як внутрішній регулятор діяльності.

 

  1. Виникнення емоцій: теоретичні уявлення та експериментальні факти.

 

  1. Стрес, дистрес, еустресс.

 

  1. Фізіологічні та психологічні аспекти вивчення стресу.

 

  1. Проблема можливості експериментального дослідження емоцій.

 

  1. Тривога і тривожність: аспекти вивчення феномена тривожності.
  2. Характеристика емоцій та почуттів в повсякденному житті.

 

  1. Роль захисних механізмів в регуляції поведінки особистості та виникненні невротичних розладів.

 

Графік виконання  реферативної  роботи:

1-2 тижні: отримання завдання.

3-12 тижні: написання РР.

13-14 тижні – перевірка РР викладачем. 

15 тиждень: захист РР.

 

Самостійна робота 

Самостійна робота складає 38 годин. Розподіл самостійної роботи за видами навчальних робіт: підготовка до лекційних занять – 14 годин; підготовка до  практичних занять – 16 годин; виконання РР – 8 годин.

 

Процедура оцінювання

 

Система оцінювання рівня навчальних досягнень ґрунтується на принципах ЄКТД та є накопичувальною. Дисципліна поділяється на два семестрові модулі. Здобувачі протягом семестру готуються до лекційних та лабораторних занять, виконують 2 модульні контрольні роботи та рефератіна роботу. Модульні контрольні роботи № 1 та № 2 виконуються у письмовій формі. Модульна робота складається з теоретичної частини (10 тестових запитань) та практичної частини (2 завдання). Відповідь на кожне тестове запитання оцінюється максимум в 1 бал. Правильне виконання кожного  практичного завдання оцінюється в 5 балів. Кожний модуль оцінюється у максимально можливі 50 балів:

Семестровий модуль № 1

ПЗ 1. Оцінка за виконання – 2 балів (2 тиждень).
ПЗ 2. Оцінка за виконання – 2 балів (4 тиждень).

ПЗ 3. Оцінка за виконання – 5 балів (6 тиждень).

МКР №1. Модульна контрольна робота – 20 балів (7 тиждень). Перескладання можливе протягом 8–10 тижнів за розкладом консультацій.

Семестровий модуль № 2

ПЗ 4. Оцінка за виконання – 2 балів (8 тиждень).

ПЗ 5. Оцінка за виконання – 2 балів (10 тиждень).

ПЗ 6. Оцінка за виконання – 2 балів (12 тиждень).

ПЗ 7. Оцінка за виконання – 2 балів (14 тиждень).

РР   Оцінка за виконання –   10 балів. Термін надання – 13-14 тижні та захист – 15 тиждень. 

МКР №2. Модульна контрольна робота 20 балів (14 тиждень).

 

Крім перерахованих, студенти можуть також отримати бали за такі види робіт, які вони можуть виконати під час практичних занять:

- у 1 семестрі – 21 бал:

Доповіді / презентації – 3 бали

Есе / тези – 4 бали

Кросворди/ребуси – 4 бали

Пошук спільних ознак – 2 бали

Парадоксальне визначення понять – 4 бали

Визначення багатозначущих понять – 4 бали.

– у  2 семестрі – 12 балів:

Інфографіка – 4 бали

Парадоксальне визначення понять – 4 бали

Визначення многозначніх понять – 4 бали.

 

Максимальна оцінка за повний обсяг виконаних навчальних елементів дисципліни – 100 балів.

Підсумковим контролем з дисципліни є залік. 

 

Умови допуску до підсумкового контролю
 

Залік виставляється здобувачеві вищої освіти як сумарна оцінка за виконання всіх елементів навчальної дисципліни не менше, ніж на 60%.

 

Політика освітнього процесу

Здобувач зобов’язаний своєчасно та якісно виконувати всі отримані завдання, відвідувати консультації викладача з метою з’ясування всіх не зрозумілих під час самостійної та індивідуальної роботи, питань. Дотримуватись принципів академічної доброчесності.

 

Викладач на першому аудиторному занятті надає повну інформацію щодо усіх складових дисципліни, роз’яснює кількісне та якісне наповнення змістовних модулів, рекомендує відповідну фахову літературу, інформує щодо критеріїв оцінювання рівня навчальних досягнень здобувача з усіх видів та форм навчання та термінів контрольних заходів.  

Викладач зобов’язаний здійснювати консультації відповідно до затвердженого завідувачем кафедри, графіка консультацій. 

 

Всі види домашніх завдань та завдань практичних занять, які виконано після встановлених графіком навчального процесу та викладачем термінів вважаються «не зарахованими» та отримують, відповідно, оцінку «0». 

 

Відсутність здобувача під час  МКР відповідає оцінці «0». 

 

Текст реферативної роботи подається на перевірку на 13 тижні. У випадку, якщо РР не подається здобувачем вчасно та не пройшла перевірки на антиплагіат, робота не може бути допущена до захисту.

Невиконання здобувачами РР та відсутність під час захисту РР відповідає оцінці «0».  

 

Складання/перескладання модулів, заліку  – за встановленим деканатом розкладом. 

 

Під час Л, ПЗ, МКР здійснювати телефонні дзвінки забороняється.

 

Заборонено використання будь-яких літературних джерел, конспектів лекцій, шпаргалок під час проходження модульних контролів