Радіаційна біофізика

ID: 6398
Выборочная дисциплина
Навчальна дисципліна професійної підготовки
Год внедрения: 
2020.
Количество кредитов ЭКТС: 
6.00.
Содержит курсовую работу
Форма контроля: 
Экзамен. Защита курсовой работы.
Количество аудиторных занятий: 
30 годин лекційних занять, 30 годин практичних занять.

Мета вивчення дисципліни − отримати уявлення про механізми дії іонізуючого і неіонізуючого випромінювання на біологічні об'єкти і формування відповідної реакції у біологічних об'єктів різного рівня організації; методах радіаційної біофізики; застосування отриманих знань і навичок у вирішенні професійних завдань.
Для досягнення цієї мети потрібно вирішити такі завдання:
- ознайомитися з основними проблемами радіаційної біофізики;
- отримати уявлення про механізми впливу іонізуючого та неіонізуючого випромінювання на біологічні об'єкти і сучасних наукових проблемах, пов'язаних з цим впливом;
- отримати сучасні знання про механізми формування радіобіологічних реакцій у об'єктів різного рівня організації та механізмах радіаційного захисту;
-  ознайомитися з кількісними принципами радіобіології, що зв'язують біологічні ефекти з дозою випромінювання;
- отримати уявлення про сучасні підходи і методи дослідження радіобіологічних ефектів і методах біологічної дозиметрії.
 

Основні результати навчання

РН01. Використовувати концептуальні та спеціалізовані знання і розуміння актуальних проблем і досягнень обраних напрямів сучасної теоретичної і експериментальної фізики та/або астрономії для розв'язання складних задач і практичних проблем.
РН02. Проводити експериментальні та/або теоретичні дослідження з фізики та астрономії, аналізувати отримані результати в контексті існуючих теорій, робити аргументовані висновки (включаючи оцінювання ступеня невизначеності) та пропозиції щодо подальших досліджень.
РН07. Оцінювати новизну та достовірність наукових результатів з обраного напряму фізики та/або астрономії, оприлюднених у формі публікації чи усної доповіді.
РН08. Презентувати результати досліджень у формі доповідей на семінарах, конференціях тощо, здійснювати професійний письмовий опис наукового дослідження, враховуючи вимоги, мету та цільову аудиторію.
РН09. Аналізувати та узагальнювати наукові  результати з обраного напряму фізики та/або астрономії, відслідковувати найновіші досягнення в цьому напрямі,  взаємокорисно спілкуючись із колегами.
РН10. Відшуковувати інформацію і дані, необхідні для розв'язання складних задач фізики та/або астрономії, використовуючи різні джерела, зокрема, наукові видання, наукові бази даних тощо, оцінювати та критично аналізувати отримані інформацію та дані.
РН11. Застосовувати теорії, принципи і методи фізики та/або астрономії для розв'язання складних міждисциплінарних наукових і прикладних задач.
РН12. Розробляти та застосовувати ефективні :алгоритми та спеціалізоване програмне забезпечення для дослідження моделей фізичних та/або астрономічних об'єктів і процесів, обробки результатів експерименті і спостережень.
РН14. Розробляти та викладати фізичні та/або астрономічні навчальні дисципліни в закладах вищої, фахової, передвищої, професійної (професійно-технічної), загальної середньої та позашкільної освіти, застосовувати сучасні освітні технології та методики, здійснювати необхідну консультативну та методичну підтримку здобувачів освіти.
 

Форми організації освітнього процесу та види навчальних занять

Л – лекційні заняття; ПЗ – практичні заняття; СРС – самостійна робота здобувача вищої освіти; МКР – модульна контрольна робота; К – консультації.

Тематика та види навчальних занять

1 тиждень
Л1. Вступ до предмету та історичний огляд.
ПЗ1. Предмет радіаційної біофизики.
СРС. 

2 тиждень
Л2. Первинні процеси поглинання енергії іонізуючих випромінювань.
ПЗ2. Види іонізуючих випромінювань.
СРС. К.
3 тиждень
Л3. Радіаційний фон.
ПЗ3. Джерела іонізуючого випромінювання.
СРС.К.

4 тиждень
Л4. Пряма і непряма дія іонізуючого випромінювання.
ПЗ4. Механізми взаємодії іонізуючих випромінювань з речовиною. Ч.1.
СРС. К.

5 тиждень
Л5. Радіочутливість біологічних об'єктів та її модифікація.
ПЗ5. Механізми взаємодії іонізуючих випромінювань з речовиною. Ч.2.
СРС. К.

6 тиждень
Л6. Модифікація радіочутливості.
ПЗ6. ДНК – носій генетичної інформації і чутлива мішень клітини.
СРС.К.

7 тиждень
Л7. Радіаційна інактивація макромолекул та її наслідки.
ПЗ7. Репарація ДНК та її роль у підтримуванні стабільності генетичного матеріалу.
СРС.К.

8 тиждень
Л8. Променеве ураження клітин. 
ПЗ8. Летальна дія іонізуючих випромінювань.
МКР1. СРС. К.

9 тиждень
Л9. Радіаційні ефекти в області малих доз.
ПЗ9. Мутогенна дія іонізуючих випромінювань.
СРС. К.

10 тиждень
Л10. Механізми біологічної дії малих доз.
ПЗ10. Модифікація дії іонізуючих випромінювань.
СРС. К.

11 тиждень
Л11. Дія іонізуючого випромінювання на тканини та органи організму.
ПЗ11. Механізми виникнення і розвитку різних форм променевої хвороби.
СРС. К.

12 тиждень
Л12. Наслідки опромінення іонізуючим випромінюванням.
ПЗ12. Проблема радону.
СРС. К.

13 тиждень
Л13. Реакція організму людини на іонізуюче випромінювання.
ПЗ13. Використання іонізуючого випромінювання в медицині. 

14 тиждень
Л14. Апаратна і біологічна дозиметрія.
ПЗ14. Радіофармпрепарати та ії використання.
СРС. К.

15 тиждень
Л15. Вплив неіонізуючих електромагнітних випромінювань на біологічні об'єкти.
ПЗ15. Радіація і космос.
МКР2.СРС. К.    

Індивідуальна робота

Виконується КР. 
Метою КР є навчити студентів користуватись джерелами інформації, які потрібно використовувати для теоретичних досліджень, а також формування розуміння зв’язку отриманої ними інформації на лекційних і практичних заняттях з реальними експериментальними дослідженнями, які проводилися на останніх років. 
5 тиждень – видача тем КР та узгодження їх з здобувачами.    
6-8 тижні –добір та аналіз літературних джерел за темою КР.
9 тиждень – складання змісту КР.
10-13 тиждень – написання КР.
14 тиждень – підготовка презентації.
15 тиждень - захист КР.
 

Самостійна робота

Самостійна робота складає 120 годин. 
Розподіл самостійної роботи за видами навчальних робіт:
1) підготовка до лекційних занять – 15 годин;
2) підготовка до практичних занять –  15 годин;
3) підготовка до МКР – 30 годин;
4) виконання КР – 30 годин;
5) підготовка до екзамену – 30 годин.

 
Процедура оцінювання

Система оцінювання рівня навчальних досягнень ґрунтується на принципах ЄКТС та є накопичувальною. Здобувачі протягом семестру готуються до лекційних та практичних занять, виконують дві модульні контрольні роботи. Для забезпечення оперативного контролю за успішністю та якістю рівня навчальних досягнень здобувачів вищої освіти дисципліна поділяється на два семестрові модулі. Кожний модуль оцінюється у 50 балів.
Модуль складається із у контрольних опитувань на практичних заняттях щодо завдань самостійної роботи (оцінюються максимум в 20 балів) і виконання двох модульних контрольних робіт (кожна оцінюється в 30 балів).  
Модульна контрольна робота виконується у письмовій формі та складається з 2 частин:          1) відповіді на два питання, кожне з яких охоплює одну з тем лекційного курсу (максимум 10 балів за кожне питання; разом 20 балів); 2) питань з курсу практичних занять (10 балів).
Оцінка за повний обсяг виконаних навчальних елементів дисципліни – 100 балів.
Підсумковим контролем з дисципліни є екзамен. Екзаменаційний білет складається з трьох питань, два з яких стосуються лекційного курсу і формулюються таким чином, щоб вони охоплювали декілька взаємопов'язаних частин цього курсу. Ці питання оцінюються в 35 балів кожне. Третє питання стосується курсу практичних занять та оцінюється в 30 балів. Максимальна оцінка за правильні відповіді на всі питання екзаменаційного білету становить 100 балів.

 
Умови допуску до підсумкового контролю

До підсумкового контролю допускаються студенти, які здали перший і другий модулі не менше ніж на 60 балів і захистили КР.

Політика освітнього процесу

Здобувач зобов’язаний своєчасно та якісно виконувати всі отримані завдання; за необхідністю з метою з’ясування всіх не зрозумілих під час самостійної та індивідуальної роботи питань, відвідувати консультації викладача. Дотримуватись принципів академічної доброчесності.

Робота, яка виконана після встановлених викладачем термінів, не приймається.

Відсутність здобувача на екзамені або на контрольній роботі відповідає оцінці «0».

Складання/перескладання екзаменів – за встановленим деканатом розкладом.

Під час лекції здійснювати телефонні дзвінки забороняється.