Релігієзнавство

ID: 6206
Навчальна дисципліна загальної підготовки
Год внедрения: 
2017.
Количество кредитов ЭКТС: 
4.50.
Содержит расчетно-графическую работу
Форма контроля: 
Экзамен.
Количество аудиторных занятий: 
30 аудиторні години – лекційні заняття; 16 аудиторні години – практичні заняття. 4 аудиторні години – лекційні заняття; 2 аудиторні години – практичні заняття (заочна форма).

Анотація навчальної дисципліни

Мета дисципліни

ознайомлення здобувачів вищої освіти з основним змістом сучасного релігієзнавства, з акцентуванням значення отриманих знань для українського суспільства, зокрема в царині релігійного життя минулого та сучасності, демократизації української держави в умовах релігійного плюралізму, розвитку української культури, розв'язанні глобальних проблем сучасного світу на засадах міжрелігійної толерантності.

Завдання дисципліни:
  • ознайомити здобувачів вищої освіти з загальною проблематикою сучасного релігієзнавства;
  • досягненнями в вивченні історії, філософії, соціології, психології релігії як соціокультурного феномену;
  • проаналізувати взаємозв’язок між культурою та релігією;
  • охарактеризувати головні події в релігійному житті та основи віровчення найбільш поширених в українському суспільстві релігійних організацій, ознайомити з найважливішими правовими документами, що мають відношення до регулювання питань, пов'язаних зі свободою совісті та діяльністю релігійних громад та з актуальними проблемами сучасності в контексті їх релігійного усвідомлення.

 

Основні результати навчання

Відтворювати типологію культур та динаміку культурних форм. Впорядковувати множинність емпіричних фактів у відповідності з логікою становлення культури. Інтерпретувати задачі теоретичної, історичної та практичної культурології. Обговорювати проблематику аксіології культурних форм у просторі традиційної та сучасної культури. Ідентифікувати місце соціокультурних інститутів в етапах становлення культури. Застосовувати культурологічне знання та методи наукового дослідження культури для практичного вирішення сучасних соціокультурних проблем (збереження національної ідентичності; охорони матеріальної й нематеріальної культурної спадщини; розробки механізмів меморіалізації в культурі та адаптації традиційних культурних інститутів до умов сучасного суспільства тощо).  Застосовувати культурологічні знання в освітній практиці. Бути здатним творчо оперувати історичними і культурологічними фактами з метою визначення провідних тенденцій динаміки розвитку європейської культури в ХХІ ст.. Вміти вільно орієнтуватися у різноманітних стилях і напрямах європейського мистецтва. Оцінювати соціокультурну ситуацію в сучасній Україні, діяти з позицій культурного діалогу та толерантності. Впроваджувати практику командної роботи для організації, планування та управління інноваційними культурно-мистецькими проектами. Досліджувати вплив міжнаціональних, міжетнічних суспільних відносин на розвиток культури. Визначати вплив глобалізаційних процесів на міжнаціональні та міжетнічні відносини. Знати і визначати релігійні впливи на різноманіття релігійних традицій, вірувань та переконань різних народів світу на формування самоідентифікації індивідів. Сприймати інноваційні форми й технології культурної практики сучасності. Знати принципи і вміти організувати ділові ігри, що моделюють ситуацію, яка наближена до реальної професійної сфери культуролога. Формувати позитивне ставлення суспільства до різноманітних національних меншин, вміти співпрацювати з носіями різних культурних цінностей.

 

Форми організації освітнього процесу та види навчальних занять

  • Л – лекційні заняття;
  • ПЗ – практичні заняття;
  • СРЗ – самостійна робота здобувача вищої освіти;
  • РГР – розрахунково-графічна робота;
  • МКР – модульна контрольна робота;
  • К – консультації;
  • Е - екзамен

 

Тематика та види навчальних занять

  • 1 тиждень
    • Л1. Релігієзнавство як наука і навчальна дисципліна. Предмет, структура та завдання курсу.
    • ПЗ1. Походження і розвиток релігійних уявлень.
    • СРЗ. К.
  • 2 тиждень
    • Л2. Релігійні системи стародавнього світу.
    • СРЗ. К.
  • 3 тиждень
    • Л3. Національні релігії. 
    • П2. Релігійні системи стародавнього світу.
    • СРЗ. К.
  • 4 тиждень
    • Л 4. Світові релігії.
    • СРЗ. К.
  • 5 тиждень
    • Л5. Буддизм: історія і сучасність 
    • ПЗ5. Національні релігії. 
    • СРЗ. К.
  • 6 тиждень
    • Л6. Християнство: витоки і еволюція. 
    • СРЗ. К. 
  • 7 тиждень
    • Л7. Католицизм: історія, віровчення, обрядовість.
    • ПЗ7. Буддизм: історія і сучасність.
    • МКР1. СРЗ. К. 
  • 8 тиждень
    • Л8. Православ'я: історія, віровчення, обрядовість.
    • СРЗ. К. 
  • 9 тиждень
    • Л9. Протестантизм: історія, віровчення, обрядовість. 
    • ПЗ8. Християнство: історія, віровчення, обрядовість.
    • СРС. К. 
  • 10 тиждень
    • Л10. Іслам: історія, віровчення, обрядовість.
    • СРЗ. К.
  • 11 тиждень
    • Л11. Сучасні новітні релігійні течії.
    • ПЗ6. Іслам: історія, віровчення, обрядовість.
    • СРЗ. К.
  • 12 тиждень
    • Л12. Релігія в Україні: історія і сучасність
    • СРЗ. К. 
  • 13 тиждень
    • Л13. Вільнодумство в історії духовної культури.
    • ПЗ7. Сучасні новітні релігійні течії.
    • СРЗ, К.
  • 14 тиждень
    • Л14. Релігія і церква у системі державно-правових відносин. Релігія, політика, право в сучасній Україні.
    • МКP2. СРЗ. К.
  • 15 тиждень
    • Л15. Глобальні проблеми сучасності і релігія. Культура і релігія.
    • ПЗ8. Культура та релігія в сучасному світі.
    • СРЗ. РГР.

 

Індивідуальна робота

Виконується РГР, яка має специфіку в гуманітарній галузі, проходить у форматі створення протягом семестру презентації в певній стилістиці; на основі сучасних креативних стратегій. РГР презентується і захищається в рамках практичних занять.  

Мета РГР: демонстрація отриманих знань, вмінь та навичок використання сучасної гуманітарної методології при формуванні світоглядної позиції щодо стану релігійного життя світу та прогнозування основних напрямів його розвитку у регіоні, Україні та світі. 

  • 1-7 тижні Вибір та затвердження теми, попередній вибір наукових джерел, складання плану дослідження, визначення методики та розробка інструментарію дослідження, підготовка чорнового варіанту РГР.
  • 8-12 тижні Отримання консультацій від наукового керівника, редагування та підготовка до захисту (презентація+доповідь).
  • 13-15 тижні Публічний захист РГР.

 

Самостійна робота

Самостійна робота складає 89 годин. Розподіл самостійної роботи за видами навчальних робіт:

  • підготовка до лекційних занять – 15 годин;
  • підготовка до практичних занять та виконання індивідуальних контрольних завдань до них – 29 годин;
  • виконання РГР – 15 годин;
  • підготовка до екзамену – 30 годин.

 

Процедура оцінювання

Система оцінювання рівня навчальних досягнень ґрунтується на принципах ЄКТС та є накопичувальною. Студенти впродовж семестру готуються до лекційних та практичних занять, виконують дві модульні контрольні роботи. Для забезпечення оперативного контролю за успішністю та якістю рівня навчальних досягнень здобувачів вищої освіти дисципліна поділяється на два семестрові модулі. Кожний модуль оцінюється у максимально можливі 50 балів.

Модульні контрольні роботи № 1 та № 2 виконуються у формі захисту медійного проекту, створеного командою або одноосібно. Модульна робота складається з теоретичної частини (головні принципи, документальне забезпечення та методологію створення медіа-продукту чи каналу) та практичної частини (презентація та захист медіа-продукту). Кожна з частин для кожного учасника оцінюється максимум у 10 балів після групового обговорення.

Кожний модуль оцінюється у максимально можливі 50 балів:

Семестровий модуль № 1

  • ПЗ1. Оцінка за виконання – 5 балів (1 тиждень).
  • ПЗ2. Оцінка за виконання – 5 балів (3 тиждень).
  • ПЗ3. Оцінка за виконання – 5 балів (5 тиждень).
  • ПЗ4. Оцінка за виконання – 5 балів (7 тиждень).
  • РГР(ч.1). Оцінка за виконання – 10 балів. Термін надання – 7 тиждень.
  • МКР1. Модульна контрольна робота – 20 балів (7 тиждень). Перескладання можливе протягом 8–10 тижнів за розкладом консультацій.

Семестровий модуль № 2

  • ПЗ5. Оцінка за виконання – 5 балів (9 тиждень).
  • ПЗ6. Оцінка за виконання – 5 балів (11 тиждень).
  • ПЗ7. Оцінка за виконання – 5 балів (13 тиждень).
  • ПЗ8. Оцінка за виконання – 5 балів (15 тиждень).
  • РГР(ч.2). Оцінка за виконання – 10 балів. Термін надання та захист – 14–15 тижні. 
  • МКР2. Модульна контрольна робота – 20 балів (15 тиждень).

Максимальна оцінка за повний обсяг виконаних навчальних елементів дисципліни – 100 балів. Підсумковим контролем з дисципліни є екзамен. 

 

Умови допуску до підсумкового контролю  

До екзамену допускаються здобувачі вищої освіти, які виконали всі види навчальних елементів навчальної дисципліни не менш, ніж на 60 %. Залік відбувається за всіма тематичними (змістовними) модулями дисципліни. Складання/перескладання екзамену відбувається за встановленим деканатом розкладом.

Політика освітнього процесу

Здобувач зобов’язаний своєчасно та якісно виконувати всі отримані завдання, відвідувати консультації викладача з метою з’ясування всіх не зрозумілих під час самостійної та індивідуальної роботи питань. Такій підхід сприяє формуванню академічної культури та академічної доброчесності, здобуттю навичок самостійної роботи і формування відповідних компетентностей, як для успішного навчання на відповідному освітньому рівні, так і для майбутньої професійної діяльності.

Викладач на першому аудиторному занятті надає повну інформацію щодо усіх складових дисципліни, роз’яснює кількісне та якісне наповнення змістовних модулів, рекомендує відповідну фахову літературу, інформує щодо критеріїв оцінювання рівня навчальних досягнень здобувача з усіх видів та форм навчання та термінів контрольних заходів. 

Викладач здійснює консультації відповідно до затвердженого завідувачем кафедри графіка консультацій.

Відсутність здобувача на МКР відповідає оцінці «0». 

Складання/перескладання  екзамену відбувається за встановленим деканатом розкладом. 

Під час Л, ПЗ, МКР, Е користуватися телефоном заборонено.

Заборонено використання будь-яких літературних джерел, конспектів лекцій, шпаргалок під час проходження модульних контролів з дисципліни.