Архітектура комп'ютерів

ID: 6015
Навчальна дисципліна професійної підготовки
Год внедрения: 
2020.
Количество кредитов ЭКТС: 
3.00.
Форма контроля: 
Зачет.
Преподаватель: 
д.т.н., проф. Вичужанiн В. В.
Количество аудиторных занятий: 
16 годин лекційних занять, 30 годин лабораторних робіт..

Анотація навчальної дисципліни

Мета дисципліни:

є формування у студентів комплексу знань, вмінь та розумінь, а також здобуття навичок з принципів роботи та побудови комп’ютерних пристроїв та їх використання в інформаційних системах.

Завдання дисципліни:
  • отримати базові знання з використання елементів комп'ютерних і мікропроцесорних систем, перспектив їх розвитку;
  • вивчити основні види апаратних засобів ЕОМ для вирішення задач обробки цифрової інформації;
  • надбання студентами розуміння процесів, що виникають при функціонуванні комп’ютерних систем обробки інформації

 

Програмні компетентності

  • Здатність до розуміння предметної області та професійної діяльності.
  • Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт.
  • Здатність аналізувати об’єкт проектування або функціонування та його предметну область.
  • Здатність вибору, проектування,    розгортання інтегрування, управління, адміністрування та супроводжування ІСТ та інфокомунікацій, сервісів та інфраструктури організації.
  • Програмні результати навчання
  • Аргументувати вибір програмних та технічних засобів для створення ІСТ на основі аналізу їх властивостей, призначення і технічних характеристик з урахуванням вимог до системи і експлуатаційних умов; мати навички налагодження та тестування програмних і технічних засобів ІСТ.
  • Використовувати знання з комп'ютерної електроніки, схемотехніки та архітектури комп'ютерів, сучасні інфокомунікаційні системи та мережі при
  • розв’язанні типових задач, проектуванні та використанні ІТ.

 

Кількість аудиторних занять

16 годин лекційних занять, 30 годин лабораторних робіт.

 

Форми організації освітнього процесу та види навчальних занять

  • Л – лекційні заняття;
  • ЛР – лабораторні роботи;
  • СРС – самостійна робота здобувача вищої освіти;
  • МКР – модульна контрольна робота;
  • К – консультації.

 

Тематика та види навчальних занять

  • 1 тиждень
    • Л1. Принципи дії цифрових комп'ютерів. [3, с.17-60].
    • ЛР1. Дослідження лічильників. 
    • СРС. К. 
  • 2 тиждень 
    • ЛР2. Дослідження регістрів.
    • СРС. К. 
  • 3 тиждень
    • Л2. Структура пам'яті ЕОМ. Способи організації пам'яті. Структури адресних ЗУ. Оперативні і постійні запам'ятовуючі пристрої. [3, с.83-112].
    • ЛР3. Дослідження багаторежимного буферного регістра
    • СРС. К.
  • 4 тиждень 
    • ЛР4. Дослідження багаторежимного буферного регістра.
    • СРС. К. 
  • 5 тиждень
    • Л3. Системне і прікладноле програмне забезпечення  [1, с.622- 626, 924-1044].
    • ЛР5. Дослідження інтерфейса паралельного, послідовного введення - виведення.
    • СРС. К. 
  • 6 тиждень 
    • ЛР6. Дослідження інтерфейса паралельного, послідовного введення - виведення.
    • СРС. К. 
  • 7 тиждень
    • Л4. Типи архітектур універсальних мікропроцесорів. Призначення функціональних блоків. Многотактный процессор. Конвейерный процессор. [3, с.203-266; 1, с.923-1044].
    • ЛР7. Дослідження шинних формувачив.
    • СРС. К. 
  • 8 тиждень 
    • ЛР8. Дослідження шинних формувачив..
    • МКР1. СРС. К. 
  • 9 тиждень 
    • Л5. Загальні принципи. Системний інтерфейс Цикл шини. Проміжний інтерфейс. Принципи організації введення/виведення інформації в мікропроцесорну систему. [1, с.1236-1410].
    • ЛР9. Дослідження постійної пам'яті
    • СРС. К. 
  • 10 тиждень 
    • ЛР10. Дослідження постійної пам'яті
    • СРС. К
  • 11 тиждень
    • Л6. Управління процесами в одно процесорному, многопроцесорному комп'ютері.[3,с.268-304].
    • ЛР11. Дослідження оперативної пам'яті
    • СРС. К. 
  • 12 тиждень 
    • ЛР12. Дослідження оперативної пам'яті
    • СРС. К. 
  • 13 тиждень
    • Л7. Последователдьние і паралельні процеси. [3, с.304-360].
    • ЛР13. Дослідження центрального процесора.
    • СРС. К. 
  • 14 тиждень 
    • ЛР14. Дослідження центрального процесора.
    • СРС. К. 
  • 15 тиждень
    • Л8. Системне і прикладне програмне забезпечення.  [3, с.304-360].
    • ЛР15. Дослідження центрального процесора.
    • МКР2. СРС. К.

 

Самостійна робота

Самостійна робота складає 45 годин. Розподіл самостійної роботи за видами навчальних робіт:

  • підготовка до лекційних занять – 16 годин;
  • підготовка до лабораторних робіт та до виконання модульних контрольних завдань – разом 29 годин.

 

Процедура оцінювання

Система оцінювання рівня навчальних досягнень ґрунтується на принципах ЄКТС та є накопичувальною. Дисципліна поділяється на два семестрові модулі. Здобувачі протягом семестру готуються до лекційних та лабораторних робіт, виконують 2 модульні контрольні роботи..

Модульні контрольні роботи № 1 та № 2 виконуються у письмовій формі. Модульна робота складається з теоретичної частини (2 запитання) та практичної частини (1 задача). Відповідь на кожне теоретичне питання оцінюється максимум 10 балами. Правильне розв’язання задачі оцінюється в 5 балів.

Кожний модуль оцінюється у максимально можливі 50 балів:

Максимальна оцінка, яку може отримати здобувач за всі виконані види робіт – 100 балів. Залік оцінюється за системою: «зараховано», «не зараховано». Оцінка «зараховано» виставляється за умови отримання не менш, ніж 60 балів за всі види робіт. Складання/перескладання заліку відбувається за встановленим деканатом розкладом.

Семестровий модуль № 1

  • ЛР1- ЛР8.  Оцінка за виконання – 25 балів. Термін виконання – 1-8 тиждень.
  • МК1. Модульна контрольна робота – 25 балів (8 тиждень). Перескладання можливе протягом 9–11 тижнів за розкладом консультацій.

Семестровий модуль № 2

  • ЛР9- ЛР15.   Оцінка за виконання – 25 балів. Термін виконання – 9-15 тиждень.
  • МК2. Модульна контрольна робота – 25 балів (15 тиждень).

 

Умови допуску до підсумкового контролю

Підсумковим контролем з дисципліни є залік за результатами виконаних лабораторних робіт, модульних контрольних робіт. 

Залік отримують здобувачі вищої освіти, які виконали всі види навчальних елементів навчальної дисципліни не менш, ніж на 60

 

Політика освітнього процесу

Здобувач зобов’язаний своєчасно та якісно виконувати всі отримані завдання; за необхідністю з метою з’ясування всіх не зрозумілих під час самостійної та індивідуальної роботи питань, відвідувати консультації викладача. Дотримуватись принципів академічної доброчесності. 

Відсутність здобувача на лабораторній роботі відповідає оцінці «0».

Під час лекції здійснювати телефонні дзвінки забороняється.

Заборонено використання будь-яких підручників, посібників, конспектів лекцій, шпаргалок під час проходження модульних контролів з дисципліни

 

РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА

  1. Харріс Д.М. Цифрова схемотехніка та архітектура комп'ютера [Електронний ресурс] / Д.М.Харріс. - Морган Кауфман, 2013. - тисячу шістсот шістьдесят два с.- Режим доступу: http://easyelectronics.ru/files/Book/digital-design-and-computer-archite...
  2. Вичужанін В.В., Козлов А.Ю. Навчальний посібник з дисципліни «Комп’ютерна схемотехніка та архітектура комп’ютерів» для студентів спеціальності 126 — Інформаційні системи і технології / Укл.: В.В. Вичужанін, А.Ю. Козлов — Одеса: ОНПУ, 2019. — 66 с.
  3. Буза М.К. Архітектура комп'ютерів / М.К. Буза. - Мінськ. Нове знання, 2016. - 559 с.- Режим доступу: https://www.twirpx.com/file/548962/ 
  4. Вічужанін В.В. Комп'ютерна схемотехніка та архітектура комп'ютерів. Керівництво до Виконання лабораторних робіт [Електронний ресурс] / В.В. Вічужанін. - Одеса, ОНПУ, 2018. - 47 с. - Реєстраційний номер № 6357-РС-2019
  5. Вичужанін В.В., Козлов А.Ю. Методичні вказівки до виконання лабораторних робіт з дисципліни «Комп’ютерна схемотехніка та архітектура комп’ютерів» для студентів спеціальності 126 — Інформаційні системи і технології / Укл.: Вичужанін В. В. , Козлов А. Ю. — Одеса: ОНПУ, 2019. — 43 с.
  6. Вичужанін В.В., Козлов А.Ю. Методичні вказівки і завдання до розрахунково графічних робіт з дисципліни «Комп’ютерна схемотехніка та архітектура комп’ютерів» для студентів спеціальності 126 — Інформаційні системи і технології / Укл.: В.В. Вичужанін, А.Ю. Козлов — Одеса: ОНПУ, 2019. — 32 с.

 

Додаткова література

  1. Жмакіна А.П. Архітектура ЕОМ. Сер. [Електронний ресурс]: Навчальна література для ВУЗ'ов / А.П. Жмакіна. - СПб .: БХВ-Петербург, 2010. - 352 с. - Режим доступу: htt-ps: //kraszdrav.ru/assets/documents/jmakin_Architecture_EOM.pdf 
  2. Таненбаум Е.Архітектура комп'ютера [Електронний ресурс] /Е.Таненбаум, Т. Остін.- СПб .: Питер, 2013.- 810 с.- Режим доступу: https://nsu.ru/xmlui/bitstream/handle/ nsu / 9054 / tanenbaum_AC.pdf? sequence = 1 & isAllowed = y